DKLVO

| Fietsparking Beurs.

Nieuwe maatregelen na diefstallen en technische problemen in ondergrondse fietsparkings

JP
© BRUZZ
12/04/2024

Permanente nachtbewaking en een nieuw parlofoonsysteem om abonnees bij te staan tijdens eventuele problemen: parking.brussels neemt maatregelen om de veiligheid van de fietsparkings De Brouckère en Beurs te verbeteren.

"Ik heb een abonnement voor de fietsparkings sinds september vorig jaar. Ik heb al een paar keer geprobeerd om binnen te geraken in Beurs en De Brouckère met mijn MIVB-abonnement, maar het lukt niet. Als ik bel naar het hulpnummer weten de medewerkers niet wat doen. Ik wil mijn geld terug.”

Aan het woord is een fietser met een abonnement voor de fietsparkings Beurs en de Brouckère, die zich al enkele maanden genoodzaakt voelt om haar fiets bovengronds te parkeren, met risico op diefstal.

"We weten dat er soms technische problemen zijn," reageert woordvoerder Pierre Vassart van parking.brussels, dat de fietsenparkings aan Beurs en De Brouckère beheert. "We doen wat we kunnen om dat aan te pakken. Zo hebben we sinds januari 2024 elke nacht een opzichter die toezicht houdt in metrostation Beurs,” aldus Vassart.

Samenwerking met Indigo Parking

Vanaf juni 2024 gaat een nieuwe samenwerking met Indigo-parking van start. Die zal vanaf dan instaan voor het beheer van de parlofoon en om abonnees met problemen adequaat te antwoorden. Tijdens de opstartfase ontvingen medewerkers van de MIVB die telefoontjes, maar dat systeem bleek niet zo succesvol.

Naast technische problemen, zoals een deur die niet opengaat en een hulpnummer waar de medewerkers niet altijd een oplossing hebben, is er ook een aantal fietsen gestolen uit de bewaakte fietsenstalling. In 2023 werden er vijftien diefstallen van fietsen uit de grote parkings gemeld, een jaar eerder waren dat er nog maar acht.

Minder abonnees

Brussels parlementslid Els Rochette (Vooruit.brussels) vraagt zich af of de technische- en veiligheidsproblemen een invloed hebben op het teruglopend aantal abonnees. Begin 2023 waren er nog 1.555 abonnees. Begin 2024 zakte dat naar 1.211 abonnees. "Een daling van meer dan 20 procent," betreurt Els Rochete, die er een schriftelijke vraag over stelde aan minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen).

Hoewel parking.brussels erkent dat er problemen waren met de veiligheid en er soms ook technische problemen niet op tijd opgelost raakten, wil woordvoerder Vassart de abonnementscijfers toch nuanceren. "Het klopt dat we in 2023 minder abonnees hadden in vergelijking met een jaar daarvoor. Maar, wie een jaar verder terug in de tijd gaat, ziet dat we toen slechts aan 788 abonnees geraakten."

Nieuwe abonnementsvorm

In 2022 voerde het agentschap een campagne met gratis abonnementen. Dat jaar hebben veel nieuwe mensen zich dus aangemeld. "Een deel van die abonnees is een jaar later vertrokken," analyseert Vassart. "Wat ons betreft tellen de cijfers uit 2023 daarom niet echt als daling, je ziet eerder het resultaat van een succesvolle campagne."

In totaal heeft parking.brussels 1114 beveiligde fietsenstallingen: 304 in De Brouckère, 610 in Beurs en 200 in Coovi. Er zijn verschillende abonnementsformules: zo kun je een abonnement nemen waarmee je alleen op de grote fietsparkings terecht kan, of een abonnement voor de grote én de kleinere opties, zoals fietslokalen en fietsboxen.

In de toekomst zal het ook mogelijk worden voor mensen zonder abonnement om tegen betaling hun fiets te parkeren in de bewaakte fietsenparking.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , fietsparkings , Parking.Brussels , Pierre Vassart , De Brouckère , Beursgebouw , Beursplein

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni