oorstelling van eVillo, de elektrische deelfiets van JC Decaux, op 29 november 2019

Geen opvolger voor Villo! door uitblijven regering

Emmanuel Vanbrussel
18/03/2025

De concessie tussen het verouderde fietsdeelsysteem Villo!, uitgebaat door reclamebedrijf JCDecaux, en het Brussels Gewest loopt in 2026 af. Doordat er nog steeds geen nieuwe Brusselse regering is, komt er niet meteen een opvolger.

In de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement was er dinsdag algemene consensus over Villo!: het publieke deelfietsensysteem presteert ondermaats en is dringend aan vervanging toe.

De dienst wordt veel te weinig gebruikt, de bekende gele fietsen zijn te log en het beheer ervan is peperduur voor het Brussels Gewest. Een studie vorig jaar wees uit dat Villo! de overheidsbegroting jaarlijks liefst 1.000 tot 4.000 euro per fiets kost, afhankelijk van welke basisinfrastructuur je meerekent. Bij het zakenmodel achter de samenwerking met het Franse reclamebedrijf JCDecaux worden er al jaren vraagtekens geplaatst.

De concessie met JCDecaux loopt in september 2026 af, wat in termen van politieke besluitvorming heel dichtbij is. Wat komt er dan in de plaats? Ontslagnemend minister van Mobiliteit in Brussel Elke Van den Brandt (Groen) moest het antwoord echter schuldig blijven.

"Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een nieuwe fietsdienst binnen de MIVB. Vandaar dat er ook een zinnetje over is opgenomen in het beheerscontract. Dat is immers onze operator voor openbaar vervoer. De fiets toevoegen aan bus, tram en metro lijkt me een goede zaak, al dan niet met een prijssupplement. Maar de ontslagnemende regering heeft geoordeeld dat dit een beslissing is voor de nieuwe regering", verklaarde ze in het parlement.

De MIVB mag zo'n nieuwe dienst - die een openbare aanbesteding vereist - alleen maar opzetten mits een Brusselse regering met volle bevoegdheden ermee akkoord gaat, gezien de budgettaire gevolgen van zo'n bijkomende service. Dat groen licht is ook geen uitgemaakte zaak. De MR is bijvoorbeeld een andere visie toegedaan en ziet meer heil in de komst van een nieuwe private partner.

Stilstand

Sinds de verkiezingen van 9 juni 2024 staat het hele dossier geblokkeerd, zo erkende Van den Brandt, en dat ondanks een grondige studie van april 2024 die net tot doel had een vlotte overgang in 2026 te faciliteren. "We hadden toen niet voorzien dat de vorming van een Brusselse regering zo lang zou duren", liet ze zich ontvallen.

De bottom line is dat er in september 2026 geen openbaar alternatief zal klaarstaan voor Villo!, al zijn er natuurlijk wel nog de deelfietsen van de privéspelers Lime, Dott en Bolt. "Ik ontken niet dat het bijna onmogelijk wordt om tot een rijp project te komen op het moment dat de concessie afloopt", zei Van den Brandt. "Er zal dus een tijdskloof zijn, gezien dat we een jaar verloren hebben. We zullen moeten zien hoe we dat gaan regelen."

Voor haar partijgenoot Stijn Bex, is het dossier-Villo! symptomatisch voor de algehele stilstand in Brussel. "Verschillende dienstverleningen aan de burger komen in het gedrang door het uitblijven van een regering."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni