Het rotsblok op het kruispunt aan de Onderwijsstraat, die woensdag werd verwijderd.

Rotsblok op kruispunt verwijderd in Onderwijsstraat Anderlecht

NLS
© BRUZZ
24/01/2025
Updated: 24/01/2025 13.40u

De gemeente Anderlecht verwijderde woensdag een rotsblok op het kruispunt tussen de Onderwijsstraat en Brogniezstraat. Die werd door de vorige meerderheid geïnstalleerd voor de veiligheid van zwakke weggebruikers. Schepen van Stadsrenovatie en Preventie Lotfi Mostefa (PS) geeft aan dat er nu alternatieve veiligheidsmaatregelen onderzocht worden.

Het rotsblok kwam er in 2019 na een veelbesproken verkeersongeval. Een overstekende vrouw werd toen gegrepen door een autobestuurder die vanuit de Onderwijsstraat de Brogniezstraat wilde oprijden. De verkeersfilter moest de verbinding tussen de twee straten verhinderen om zo de veiligheid voor zwakke weggebruikers te verbeteren.

Parallel werden paaltjes neergezet ter afsluiting van de keerlus voor het kruispunt op de Herzieningslaan. Maar de gemeente Anderlecht besliste recent om beide ingrepen terug te draaien. Woensdag werden het rotsblok en de paaltjes verwijderd.

Omweg

Volgens schepen van Stadsrenovatie en Preventie Lotfi Mostefa (PS) ondervonden de buurtbewoners en handelaars aanzienlijke hinder door de verkeersfilter. “Om in de Brogniezstraat te geraken vanop de Onderwijsstraat, moesten ze een hele omweg maken. De mensen leken wel gevangen in hun eigen wijk", legt hij uit aan BRUZZ.

Dat beaamt Emir die de wijkt regelmatig bezoekt. “Voordien moest je via de Herzieningslaan, Eloystraat en Barastraat omrijden”, zegt hij aan Sudinfo. “Nu gaat het vlotter. Dit kan ook leiden tot minder verkeer op de Barastraat, die nu al drukbezocht is.”

Mostefa geeft wel aan dat er nu andere maatregelen zullen volgen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te garanderen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om nieuwe signalisatie of paaltjes op andere plekken, al moet de gemeente die knoop nog doorhakken.

Wayezstraat

Op vlak van mobiliteit leidde de invoer van Good Move in 2022 ook tot protest in Anderlecht. “Bepaalde ingrepen gebeurden zonder overleg met de buurt”, zegt Mostefa. Hij sluit niet uit dat er op termijn delen van het circulatieplan worden aangepast.

Zo geeft hij de Wayezstraat als voorbeeld. “Daar verdwenen meer dan honderd parkeerplaatsen, terwijl het net een belangrijke commerciële ader is voor de gemeente. Door de aanpassingen zagen de handelaars hun omzet dalen.”

Ook op vlak van mobiliteit zag de schepen maar weinig verbetering door het mobiliteitsplan. “Door het gebrek aan plaatsen stellen we vast dat klanten zich dubbel parkeren, met frequente opstoppingen tot gevolg.” Mostefa zal binnen de gemeenteraad voorstellen om de huidige verkeersconfiguratie in de handelsstraat te herzien. Of er effectief veranderingen zullen volgen, is voorlopig nog af te wachten.

In een eerdere versie van het artikel stond foutief dat het rotsblok er kwam in kader van Good Move. Dat plan werd echter pas in 2022 ingevoerd.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni