De gemeente Ukkel heeft een tiental fietsnietjes laten verwijderen op de Waterloosesteenweg. Volgens burgemeester Boris Dilliès (MR) zouden die de toegang tot enkele winkels bemoeilijken voor automobilisten. Nochtans gaat het om een gewestelijke weg. Dat schrijft Sudinfo, en bevestigt het kabinet van de burgemeester aan onze redactie. Mobiliteitsminister Van den Brandt is niet te spreken over de ingreep: "Ik ben verbaasd dat Ukkel zo licht omgaat met de wegcode."
Ukkel verwijdert nieuwe fietsnietjes op gewestweg, Van den Brandt: 'Dit is illegaal'
Op de Waterloosesteenweg in Ukkel plaatste Brussel Mobiliteit een tiental dagen geleden enkele nieuwe fietsnietjes. Duidelijk niet naar de zin van burgemeester Boris Dilliès (MR). Hij liet de geplaatste nietjes, net voor het kruispunt met de Vossendreef, wegslijpen.
Volgens Dilliès bemoeilijken de fietsnietjes immers de toegang tot de aanwezige handelszaken voor wagens, omdat ze een tiental parkeerplaatsen zouden innemen. De gemeente heeft naar eigen zeggen drie van de vijf geïnstalleerde nietjes verwijderd.
Geen communicatie
De burgemeester stelt dat de handelaars er nu al minder klanten dan voordien ontvangen en het schrappen van de parkeerplaatsen de situatie zou verergeren. Meerdere commerçanten zouden de gemeente daarom om hulp gevraagd hebben.
Dilliès hekelt daarnaast het gebrek aan communicatie van Brussel Mobiliteit. “De fietsnietjes werden geplaatst zonder overleg met de gemeente, noch met de handelaars of omwonenden”, klinkt het. "We zijn niet tegen, maar de inplanting moet wel op een doordachte manier gebeuren.”
Hij geeft ook aan dat de gemeente Brussel Mobiliteit eerder in gebreke had gesteld voor de fietsnietjes. Toen daar geen respons op kwam, werd besloten om dan maar zelf de nietjes te verwijderen.
Gewestelijke weg
Nochtans gaat het om een gewestelijke weg. Dat houdt in dat Brussel Mobiliteit in de praktijk de fietsnietjes mocht installeren zonder overleg met het lokale bestuur, zo bevestigt de gewestelijke instantie aan BRUZZ.
Bij Brussel Mobiliteit reageert men dan ook verbaasd op het voorval. “De fietsnietjes werden geplaatst net voor het zebrapad en kruispunt, waar volgens de wegcode om veiligheidsredenen niet geparkeerd mag worden”, zegt woordvoerster Inge Paemen.
De fietsnietjes waren volgens Paemen dan ook een manier om de ruimte op die plek op “een nuttige manier in te vullen, in plaats van met paaltjes of andere afscheidingen.”
Zichtbaarheid
Ook ontslagnemend Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt is niet te spreken over de move van Dilliès. “De zichtbaarheid van mensen die oversteken is heel belangrijk, zeker bij kinderen. Daarom is het verboden om vijf meter voor een zebrapad te parkeren.”
“Maar op heel wat plaatsen zijn daar toch parkeerplaatsen ingericht. Dat is illegaal. Dus als wij daar fietsnietjes plaatsen, dan is dat niet alleen om meer fietsparking te voorzien. Maar vooral ook om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het verbaast me dat er in Ukkel zo licht met verkeersveiligheid en de wegcode wordt omgegaan”, zo besluit Van den Brandt.
Wat de gemeente riskeert voor de ingreep wenst Brussels Mobiliteit op dit moment nog niet mee te delen. “Eerst zullen we met hen een overleg inplannen, zodat het gemeentebestuur haar intenties kan verduidelijken.”
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit , fietsnietjes , Brussel Mobiliteit , Boris Dilliès