Meer deelauto’s, meer veiligheidsmaatregelen op het openbaar vervoer en een uitbreiding van de fietsinfrastructuur. Het zijn maar enkele van de mobiliteitseisen van een panel van internationale Brusselaars. Ze stelden hun aanbevelingen dinsdag voor in het Brussels parlement, in het kader van het platform Brussels Voice.
Internationale Brusselaars vragen minder autoverkeer en 20 km/u in fietsstraten
Brussels Voice is een initiatief dat internationale Brusselaars laat meedenken over de toekomst van Brussel. De voorbije jaren namen circa 1.500 inwoners met een niet-Belgische nationaliteit deel aan de denkoefening, die in 2022 leidde tot een Manifest van de Internationale Brusselaar. Het hele opzet van Brussels Voice start bij de vaststelling dat de bevolkingsgroep in kwestie wel werkt en woont in Brussel, maar zijn stem amper kan laten horen via verkiezingen.
Vorig jaar werd het werk voortgezet rond een aantal thema’s, waaronder mobiliteit. Ook een aantal parlementsleden werden betrokken. Het resultaat van de reeks workshops zijn vijftien thematische aanbevelingen, onderverdeeld in tal van voorstellen. Het document werd dinsdag voorgesteld in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement.
Pleidooi voor leefbare stad
De aanbevelingen van de internationale Brusselaars lezen vooral als een pleidooi voor een leefbaardere stad. Onder de aanbeveling om “de vraag naar (vooral gemotoriseerde) mobiliteit terug te dringen” breekt het document onder meer een lans voor een uitbreiding van het autodeelnetwerk in Brussel en een btw-verlaging voor deelwagens tot 6 procent. Het netwerk aan fietspaden moet uitgebreid worden en zo goed mogelijk gescheiden worden van het autoverkeer.
Brussels Voice pleit er ook voor om over te stappen op een systeem van belasting op het gebruik van gemotoriseerde voertuigen, in plaats van de huidige vaste heffingen.
Goedkoper elektrisch parkeren
Ook de elektrificatie van het wagenpark verdient inspanningen, vindt Brussels Voice. Het document pleit onder meer voor hogere belastingen op thermische voertuigen, waarvan de opbrengsten naar het openbaar vervoer kunnen gaan. Er moeten ook extra laadpalen komen en parkeren met een elektrisch voertuig moet goedkoper zijn dan met een auto met verbrandingsmotor.
De snelheid van auto’s mag in de aanbevelingen ook naar beneden op plekken waar een fietsstraat is ingericht. In plaats van de huidige 30 km/u mag die naar 20 km/u.
De internationale Brusselaars hechten ook veel belang aan een veilig en frequent openbaar vervoer. Ze vragen onder meer om “gespecialiseerde en goed uitgeruste eenheden (waaronder slimme camera’s) om illegale en ongepaste gedragingen in het openbaar vervoer te voorkomen.”
Ambitieuze vergroening
Ook de vergroening van het stratennet ligt Brussels Voice nauw aan het hart. In dat verband pleit het document voor een gewestelijk vergroeningsplan dat niet enkel intenties bevat, maar ook een ambitieuze cartografie en een concreet budget.
Op enkele maanden van de verkiezingen zullen de aanbevelingen van Brussels Voice geen concrete impact meer hebben op het beleid van deze regering. "Maar we vinden het wel belangrijk dat deze groep gehoord wordt," zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "De aanbevelingen liggen ook dicht bij het beleid van deze ploeg, ze zijn dus ook een opsteker."
Brussels Voice is een initiatief van de Europese commissaris voor Europa Alain Hutchinson met steun van toenmalig staatssecretaris voor Internationale betrekkingen Pascal Smet (Vooruit.brussels). De sessies in 2023 werden georganiseerd in samenwerking met het Brussels parlement.
De volledige lijst met aanbevelingen vind je hier.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , brussels voice