De MIVB zal in augustus metrolijn 1 twee weken lang onderbreken tussen de haltes Joséphine-Charlotte in Sint-Lambrechts-Woluwe en Stokkel in Sint-Pieters-Woluwe. Dat heeft de vervoersmaatschappij donderdag aangekondigd op een persconferentie. Er zullen vervangbussen worden ingelegd.
Metro 1 in augustus twee weken onderbroken tussen Joséphine-Charlotte en Stokkel
De onderbreking is nodig omdat de MIVB belangrijke moderniseringswerken uitvoert op het metronet. Zo installeert de maatschappij in augustus een nieuw communicatiesysteem dat de oude signalisatie moet vervangen.
Volgens de MIVB zal het CBTC (Communication Based Train Control) het reizen met een Brusselse metro comfortabeler maken door een grotere betrouwbaarheid en flexibiliteit bij de organisatie van het metroverkeer, terwijl een maximaal veiligheidsniveau behouden blijft.
Metro 1 zal tussen 5 en 22 augustus 's avonds na negen uur niet rijden tussen de haltes Joséphine-Charlotte in Sint-Lambrechts-Woluwe en Stokkel in Sint-Pieters-Woluwe.
Er zijn wel vervangbussen ingelegd op dat stuk tracé.
Opschalen en toch veilig
'Communication Based Train Control' zal volgens de MIVB aan de hand van realtime data de precieze afstand tussen metrostellen kunnen bepalen en de frequentie op het netwerk opschalen zonder aan veiligheid in te boeten.
De vervanging kadert binnen een breder plan om de metro te moderniseren en aan te passen aan de gloednieuwe M7-metrostellen, waarvan ruim de helft van de in totaal 43 bestelde nieuwe metrostellen reeds in gebruik is.
Het CBTC-signalisatiesysteem werkt met een minimale afstand tussen metrostellen, nauw opgevolgd door het signalisatiecentrum en de dispatching van de openbare vervoersmaatschappij. Als gevolg van die meer precieze data kan de metrofrequentie op termijn opgetrokken worden naar twee minuten, in plaats van de huidige twee minuten en dertig seconden.
"Het systeem kan zich beter aanpassen aan de reële omstandigheden. Bij een incident of vertraging weet de dispatching precies waar de voertuigen zich bevinden", duidt MIVB. "Bovendien maakt het feit dat de stellen zeer nauwkeurig kunnen worden opgevolgd, een betere spreiding mogelijk, waardoor de dienstverlening aan reizigers verbeterd kan worden."
Automatische modus
Daarnaast zal CBTC ook voorzien in een systeem voor communicatie met de passagiers en "wordt het ook mogelijk om metro's in automatische modus te laten rijden". De vervoersmaatschappij ging al in 2017 van start met modernisering van de signalisatie op lijnen 1 en 5. De installatie gebeurde voornamelijk 's nachts tussen 1 uur en 5 uur om de dienstverlening van de metro te vrijwaren.
Ondertussen is het tracé tussen metrohaltes Aumale en Erasmus al uitgerust met CBTC en is de installatie tussen Aumale en Joséphine-Charlotte aan de gang, in augustus volgt dan het overige deel van de lijn tussen metohaltes Gribaumont en Stokkel. De voorbereiding voor de vervanging van de signalisatie op het gedeelte van lijn 5 tussen Thieffry en Herman Debroux start vanaf september.
Na het succesvol testen van CBTC op metrolijn 1 en in de toekomst ook op de volledige metrolijn 5, zal de MIVB bekijken wanneer een eventuele uitrol voor lijnen 2 en 6 zal plaatsvinden. Het is nog niet duidelijk tegen wanneer het volledige netwerk met de moderne signalisatieapparatuur zal uitgerust zijn.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , metro 1 , Sint-Lambrechts-Woluwe , Sint-Pieters-Woluwe , Stokkel , Joséphine-Charlotte
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.