De renovatie van metrostation Centraal-Station kost nu al meer dan 48 miljoen euro, zo’n 13 miljoen meer dan de eerste geraamde factuur. Bovendien is de werf in de stationsbuurt nog niet meteen voorbij: de stad Brussel plant de komende jaren een bovengronds project om de wijk te vergroenen.

© MIVB
| De perrons worden tegen 2027 uitgebreid en opgefrist.
Metrowerken aan Centraal Station kosten al derde meer dan verwacht
Dat meldt RTBF, na een schriftelijke vraag van MR-parlementslid Françoise Schepmans over de renovatiewerken aan mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Die begonnen in maart 2022 en moeten het station toegankelijker, lichter en groter maken voor meer reizigers in de toekomst.
De werken zitten grotendeels op schema, zei Van den Brandt, afgezien van een paar verlengingen door slechte weersomstandigheden. De nieuwe deadline ligt nu in de herfst van 2027 in plaats van de zomer van dat jaar, zoals eerst voorzien in het contract.
Opvallender is de groei in het kostenplaatje. Vervoersmaatschappij MIVB schat de totale kost nu op zo'n 48 miljoen euro, antwoordde minister Van den Brandt schriftelijk. BRUZZ kon dit antwoord inkijken. Daarvan wordt 20 miljoen euro later verrekend aan federaal Brusselfonds Beliris.
Maar het is wel 13 miljoen euro meer dan de originele raming van 35 miljoen euro, die bij de start van de werf in 2022 was meegedeeld. Bij de projectvoorstelling in 2015 was trouwens maar sprake van 25 miljoen euro.

© MIVB
| Het KIOSK-verkooppunt wordt volledig heringericht.
"Er is een aanzienlijke inflatie geregistreerd op vijf jaar tijd", reageert de MIVB bij RTBF, waardoor de prijzen van bouwmaterialen zijn gestegen en ook de personeelskost geïndexeerd moest.
De federale enveloppe van Beliris is vooralsnog niet verhoogd, dus komt de meerkost uitsluitend op conto van het Brussels Gewest en de MIVB. De vervoersmaatschappij verzekert aan RTBF alvast dat ze nog voldoende geld opzij heeft staan om dit soort budgetoverschrijdingen te dekken.
Toegankelijkheid
Schepmans stelde haar vraag eigenlijk om te weten of de hinder en signalisatie rond de werf wel goed geregeld is, onder meer voor voetgangers. Momenteel zijn verschillende straten rondom het Centraal Station afgesloten voor autoverkeer en de buslijnen van de MIVB ingekort of omgeleid.
Bovendien loopt net nu een nieuwe vergunningsaanvraag voor een nieuw park aan de Warandeberg, grotendeels op dezelfde locatie. Schepmans wou weten of beide werven op elkaar konden worden afgestemd.
Minister Elke Van den Brandt verzekerde haar dat er effectief signalisatie, buurtoverleg en controle ter plekke is om de veiligheid te garanderen. “Er is ook regelmatig contact tussen de Stad Brussel en de MIVB om de werken aan het metrostation en die voor de toekomstige heraanleg van de bovengrond te coördineren,” aldus de minister in haar antwoord, maar een echte planning daarvoor is er nog niet. “Dat hangt af van het verkrijgen van een vergunning, door de stad Brussel, voor haar project."
De MIVB herhaalt bij RTBF dat het metrostation gedurende de hele werf openblijft voor reizigers, net als de voetgangerstunnel naar het treinstation Brussel-Centraal, de Kantersteen en de Koloniënstraat.

© MIVB
| Er komen meer handelszaken.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , metrostation Centraal , centraal station , MIVB , toegankelijkheid , Françoise Schepmans