Sinds 1998 maakt Pro Velo de jaarlijkse balans op van de fietstrends in de hoofdstad. Uit de resultaten van 2023 blijkt dat het aantal fietsers in Brussel opnieuw is gestegen. Ook vervoeren de Brusselaars hun kinderen steeds vaker met de fiets.
Minder Brusselse kinderen hebben eigen fiets, transportexemplaar in de lift
Pro Velo brengt jaarlijks de Brusselse fietstrends in kaart voor het Fietsobservatorium. Dat gebeurt op basis van manuele tellingen en een enquête. In 2023 voerde de organisatie 104 uur aan manuele tellingen uit.
Uit de resultaten bleek dat het aantal fietsers vergeleken met 2022 met 13,9 procent gestegen is tijdens de spitsuren. Het aantal kinderen met een eigen fiets is wel gedaald. Daarentegen zit het aantal fietsen dat uitgerust is om kinderen te vervoeren in de lift. Ook elektrische modellen worden vaker gebruikt.
Onoplettendheid
Ook de enquête leverde enkele nieuwe bevindingen op. De bevragingen vonden plaats aan stoppunten voor fietsers, zoals verkeerslichten en fietsenstallingen. Ter info, 401 respondenten namen deel.
Onder de participanten gaf 3 op de 4 aan naar het werk te fietsen. Hetzelfde aandeel gaf aan minstens 5 keer per week op de fiets te springen. Gemiddeld werd een traject van 6 kilometer afgelegd. Voorts zouden vooral hoogopgeleiden over een fiets beschikken. Pro Velo onderlijnt wel dat de resultaten niet veralgemeenbaar zijn naar alle fietsers.
Tot slot werd minstens één fiets van 1 op de 3 respondenten de afgelopen twee jaar gestolen. Dat is een stijging van 10 procent in vergelijking met vorig jaar. Dertig procent van de bevraagde fietsers gaf nog aan minstens één ongeval te hebben meegemaakt de voorbije twee jaar. Onoplettendheid van een derde partij bleek de grootste oorzaak. Bij de helft van de ongevallen was een auto betrokken.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Pro Velo , bakfietsen , transportfiets , kinderfietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.