ICNG Beneluxtrein NS Nederlandse Spoorwegen

| Een simulatiebeeld van het nieuwe treinmaterieel onder de naam ICNG dat de NS zal inzetten voor de Eurocity Direct vanaf december.

Nieuwe trein tussen Brussel-Zuid en Nederlandse hoofdstad rijdt enkel tot Amsterdam-Zuid

© Belga - BRUZZ
16/10/2024
Updated: 16/10/2024 18.36u

Het aantal treinen tussen Brussel en Nederland verdubbelt vanaf december door de invoering van een nieuwe snelle trein tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid, zo kondigt de NMBS woensdag aan. De ‘Eurocity Direct’ zal de twee hoofdsteden 45 minuten sneller met elkaar verbinden dan de huidige intercity, maar rijdt dus niet meer tot Amsterdam-Centraal en slaat Brussel-Centraal en Brussel-Noord over. De ticketverkoop start vandaag.

De Eurocity Direct doet het traject in een reistijd van 2 uur en 7 minuten op weekdagen, en slechts 2 uur in het weekend, met een vertrek elk uur in Brussel-Zuid. De trein rijdt 16 keer per dag heen en terug en stopt in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal, Schiphol en Amsterdam-Zuid. In Brussel slaat deze trein dus het Noord- en Centraal Station over.

Brussel verliest vanaf december dus haar rechtstreekse verbinding met Amsterdam-Centraal, maar in Amsterdam-Zuid kunnen reizigers de metro nemen naar het centrum.

De nieuwe snelle verbinding komt bovenop de bestaande klassieke intercity, die vanaf december het label 'EuroCity' krijgt. De klassieke 'tragere' trein rijdt ook niet meer door tot Amsterdam, maar wordt beperkt tot Rotterdam-Centraal. De klassieke Eurocity zal wel nog stoppen in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport-Zaventem en Mechelen.

De Eurocity Direct is een samenwerking tussen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Proefritten

Van Brussel naar Amsterdam liggen de prijzen voor een biljet voor de nieuwe Eurocity Direct tussen 25 en 64,1 euro, naar Rotterdam op de Eurocity tussen 13,1 en 32,7 euro. Op de Eurocity blijven binnenlandse reizen mogelijk en zijn dus ook NMBS-biljetten geldig binnen België. Dat is niet het geval op de Eurocity Direct.

De NS leggen voor de Eurocity Direct nieuwe ICNG-treinen in en startten deze maand al met proefritten: reizigers die een ticket boeken tussen Amsterdam en Brussel krijgen de komende tijd al de mogelijkheid om mee te gaan op een van de nieuwe treinen. Op de Eurocity-verbinding worden de huidige Nederlandse ICR-treinen vanaf december geleidelijk vervangen door I11-treinen van de NMBS.

Chaos

Reizigersorganisatie TreinTramBus is er niet mee opgezet dat de extra treinen tussen Brussel en Amsterdam ten koste gaan van binnenlandse verbindingen. "Het aantal treinen tussen Nederland en België verdubbelt dan wel, het aantal treinen tussen Antwerpen en Brussel neemt met een kwart af", benadrukt voorzitter Peter Meukens.

Per uur zullen vanaf 15 december maar drie in plaats van vier IC-treinen over Mechelen tussen de grootste twee steden van het land sporen. "In Nederland mogen binnenlandse reizigers die trein ook gebruiken, maar in België niet. De NMBS verbiedt Belgische treinreizigers om met de Eurocity Direct van Antwerpen naar Brussel te rijden. Daar kunnen we in het geheel geen begrip voor opbrengen", gaat Meukens verder. "Dat wordt chaos, want nu al moeten reizigers rechtstaan."

Vanaf december komt er overigens ook een nieuwe klassieke treinverbinding tussen Brussel en Parijs (via Bergen), die afgelopen zomer naar aanleiding van Olympische Spelen in de Franse hoofdstad al tijdelijk nieuw leven ingeblazen kreeg. De verbinding droeg al de naam Eurocity; het is niet duidelijk of die wordt behouden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , ICNG , NS , NMBS , internationale treinverbindingen , Eurocity , Brussel-Zuid , IC Brussel-Amsterdam

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni