De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS bevestigt de plannen om vanaf eind dit jaar het aantal intercitytreinen tussen Nederland en Brussel te verdubbelen, van 16 naar 32. Dat staat in een adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling, die vanaf 15 december in werking zal treden.
NS bevestigt plannen voor extra treinen tussen Brussel en Nederland
Concreet willen NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de huidige IC Brussel, ook wel Beneluxtrein of Amsterdammer genoemd, opsplitsen in twee verbindingen met telkens 16 treinen per dag.
De eerste verbinding wordt een snelle trein tussen Amsterdam Zuid en Brussel-Zuid, met stops in Schiphol, Rotterdam, Antwerpen. De reistijd daalt met 45 minuten tegenover nu. Daarnaast komt er een trein tussen Rotterdam en Brussel-Zuid met tussenstops in Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel-Noord en Brussel-Centraal.
Drielandentrein
In de adviesaanvraag, gericht aan regionale overheden en reizigersorganisaties in Nederland, geeft NS ook mee dat normaal nog in de eerste helft van 2024 de 'drielandentrein', tussen Luik, Maastricht en Aken een feit moet zijn. Aan de dienstregeling tussen Roosendaal en Antwerpen ten slotte zal niets veranderen.
De plannen voor België en Duitsland maken deel uit van een hele nieuwe dienstregeling van de NS, "de grootste verandering in jaren", klinkt het. De regionale overheden en reizigersorganisaties moeten het plan nog bekijken en een advies formuleren. Daarna is het aan de Nederlandse spoornetbeheerder ProRail om de puzzel te leggen. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.
Lees meer over: Mobiliteit , Nederlandse spoorwegen , Brussel , internationale treinverbindingen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.