Het autoverkeer op de Léon Monnoyerkaai, een belangrijke verkeersas langs het Zeekanaal Brussel-Schelde, is sinds 4 januari onderbroken door een wegverzakking. Intussen werd de kademuur langs het water al versterkt, maar het zal nog weken duren voor de effectieve werken aan het wegdek zelfs maar van start kunnen gaan.
Oplappen Monnoyerkaai zal nog meerdere weken duren
Nadat de wegverzakking werd vastgesteld, was de versterking van de kademuur, die tekenen vertoonde van vervorming, de eerste prioriteit. Dat gebeurde met 2.250 ton klei en steen in het kanaal en werd eind januari voltooid.
Tegelijkertijd werden de nutsleidingen onder de rijweg in kaart gebracht, wat nodig is om aan een herstelling van het wegdek te kunnen beginnen. Netbeheerder Sibelga verlaagde de plaatselijke druk van haar gasleiding. Dat is volgens het bedrijf normaal verlopen en heeft geen impact gehad op de gasvoorziening van Brussel. Nu moeten evenwel ook nog de hoogspanningskabels van netbeheerder Elia worden omgeleid voordat de werkzaamheden van start kunnen gaan.
Die werken zijn momenteel aan de gang, maar zullen nog meerdere weken in beslag nemen aangezien het om een complexe operatie gaat, laat de Haven weten. Als Elia die taak heeft afgerond kunnen de eigenlijke graafwerken aan de kaai beginnen. Het havenbestuur kan hier geen precieze timing op plakken, maar laat weten dat het eveneens gaat om een werk van “meerdere weken tot iets meer dan een maand.”
Brussel Mobiliteit heeft inmiddels een rijstrook onder de Van Praetbrug geopend als tijdelijke oplossing om deze verkeersas te ontlasten. De scheepvaart op het kanaal ondervindt geen last van de werken.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Monnoyerkaai , wegverzakking , Haven van Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.