Het treinstation Brussel-Luxemburg in de Europese wijk NMBS S-trein stoptrein

| De loketten in station Brussel-Luxemburg zullen vanaf 1 maart enkel tijdens de week openen.

Parlement kritisch over afbouw openingsuren NMBS-loketten

© Belga
17/01/2024

Binnen het parlement leeft weinig begrip voor de beslissing van de NMBS om te snoeien in de openingsuren van de loketten in tientallen stations. "Dit gaat in tegen de geest van de afspraken", luidde het woensdag bij zowat alle partijen.

Vorige week raakte bekend dat de loketten in 54 Belgische stations vanaf 1 maart minder vaak open zullen zijn, bijvoorbeeld niet meer in het weekend of alleen nog 's ochtends tijdens de week. Volgens de NMBS is dat een gevolg van de forse toename van de digitale verkopen. Van volledige sluitingen is volgens de maatschappij geen sprake, maar in 54 van de 91 stations die nog loketten hebben, worden de openingsuren aangepast.

Tijdens een minidebat in de Kamer merkte Maria Vindevoghel (PVDA) op dat dit inging tegen de "belofte" van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) dat er geen loketten meer zouden worden gesloten, nadat enkele jaren geleden de sluiting van de loketten in 44 stations was aangekondigd.

Jef Van den Bergh (CD&V) klopte op dezelfde nagel. "U hebt bij het afsluiten van de beheerscontracten vrij expliciet gesteld dat er geen sluitingen meer zouden komen", richtte hij zich tot de minister. "Een vermindering van de openingsuren is misschien geen sluiting, maar het gaat in tegen de geest van wat u toen hebt gezegd." Al komt de beslissing volgens hem ook niet helemaal uit de lucht gevallen - "de efficiëntiewinsten moeten ook ergens gebeuren."

Sociale veiligheid

Joris Vandenbroucke (Vooruit) hekelde dat in een pak meer stations de uren worden aangepast. "Ook de drukste stations ontsnappen niet", doelde de fractieleider op onder meer Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort. "Dit gaat over veel meer dan enkel maar de mogelijkheid om een treinticketje te kopen. Het gaat ook over sociale veiligheid en over de behoefte aan menselijk contact." Ook Van den Bergh vindt dat er een denkoefening moet gebeuren over de menselijke aanwezigheid in grote stations en op knooppunten.

Minister Gilkinet beperkte zijn antwoord grotendeels op de verklaring van de vervoersmaatschappij. Zijn partijgenoot Olivier Vajda (Ecolo) gaf aan "boos" te zijn. Hij verweet de NMBS een "gebrek aan respect" voor de minister en de raad van bestuur én "sabotage van het beheerscontract". Frank Troosters (Vlaams Belang) verweet de NMBS er een cirkelredenering op na te houden bij de gestegen online ticketverkoop. "Dit is iets dat de NMBS zelf organiseert", luidde het. "Hoe slechter de NMBS presteert, hoe arroganter de NMBS optreedt."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni