De nieuwe dienstregeling van de NMBS doet het nodige stof opwaaien. Zo wordt een veelgebruikte trein tussen Dendermonde en Brussel geschrapt. Ook het aantal treinen tussen Brussel en Antwerpen zal van vijf per uur teruggeschroefd worden naar vier. “We hebben niet genoeg personeel om alle lijnen te behouden”, klinkt het bij Koen Kerckaert, directeur Transport bij de NMBS, tijdens een hoorzitting in de Kamer vandaag.
Personeelstekort en gebrek aan capaciteit oorzaken van afschaffing NMBS-treinen
Volgens Kerckaert zijn er drie redenen waarom er verschillende lijnen op de schop moeten. “Om aan de klimaatdoelstellingen te komen, is er stevig geïnvesteerd in goederentreinen. Die moeten gebruik maken van dezelfde sporen als de personentreinen, wat voor een oververzadiging van het spoor zorgt”, klinkt het.
Ook door de komst van nieuwe internationale treinverbindingen is er volgens Kerckaert beslist om te snoeien in het aanbod van bepaalde binnenlandse treinen, al benadrukt hij dat er in totaal wel meer binnenlandse verbindingen komen.
Personeel en middelen
Ook personeelstekort en gebrek aan middelen zetten de NMBS onder druk. “Hoewel we massaal aan het aanwerven zijn, is er nog steeds een groot tekort aan treinbestuurders”, zegt hij. Ook riep de NMBS-directeur de regering op meer te investeren in de NMBS en Infrabel.
Toch neemt niet iedereen genoegen met de uitleg van de NMBS. “Nieuwe internationale treinen zouden geen voorrang mogen hebben op bestaande binnenlandse treinen”, zegt Dirk Lauwers, voorzitter van het Raadgevend Comité van de Treinreizigers. Ook hij roept op om de spoorcapaciteit voor binnenlandse treinen uit te breiden, zoals dat eerder bij transportvervoer gebeurde.
Ook TreinTramBus-voorzitter Pieter Meukens pleit voor een uitbreiding. "Laat binnenlandse reizigers ook op internationale treinen stappen", zegt hij. Nu is dat nog niet mogelijk, reizigers mogen binnen België geen gebruik maken van internationale treinen, zelfs niet tussen twee binnenlandse bestemmingen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , NMBS , afschaffing treinen , Koen Kerckaert , TreinTramBus , Pieter Meukens , Dirk Lauwers , Raadgevend Comité van de Treinreizigers
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.