Spoorwegmaatschappij NMBS, spoornetbeheerder Infrabel en HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, roepen de vakbonden op om hun stakingsplannen op te schorten zolang er overleg is met de federale regering. Dat zeggen de spoordirecties vrijdag, in de aanloop naar een nieuwe 24 urenstaking vanaf maandag om 22 uur.

©
NMBS
Spoordirecties roepen vakbonden op om stakingen op te schorten
De staking van maandag wordt de twintigste van dit jaar bij het spoor. Ze werd in eerste instantie aangekondigd door de grootste twee spoorbonden, ACOD Spoor en ACV-Transcom, maar naderhand sloten ook de vakbonden VSOA Spoor, OVS en ASTB aan. De bonden protesteren tegen de plannen van de regering-De Wever, met name rond het pensioen en de besparingen bij de NMBS.
Ook een verzoeningsvergadering woensdag zette geen zoden aan de dijk, de staking werd bevestigd. Er zal opnieuw een alternatieve dienstregeling worden uitgewerkt op basis van de personeelsleden die aangeven dat ze zullen werken.
"Het maatschappelijk draagvlak voor de acties wordt steeds kleiner", stellen de spoordirecties in een persbericht. "De stakingslast wordt immers niet alleen ondraaglijk voor de reiziger, er is ook de enorme impact op werkwilligen en tal van andere economische en sociale actoren. Zij zijn allemaal afhankelijk van de beschikbaarheid van de spoorinfrastructuur en het treinaanbod."
Overleg
De directies van HR Rail, Infrabel en de NMBS roepen de spoorbonden op om hun acties op te schorten, zolang er overleg is met de federale regering. Zo zitten de bonden regelmatig samen - ook vrijdagnamiddag nog - met minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés).
Ook met minister van Pensioenen Jan Jambon (N-VA) werd er al gesproken. Die zei dat hij het regeerakkoord zal uitvoeren, en dat dus de pensioenleeftijd voor spoorwerknemers omhoog moet, maar ook dat hij openstaat voor overgangsmaatregelen.
HR Rail herhaalt ten slotte dat het, op vraag van minister Crucke, "alle mogelijkheden zal bestuderen om misbruik van het stakingsrecht te bestrijden". "Er loopt een studie" naar welke die mogelijkheden zijn, is het enige wat HR Rail daar vrijdag over kwijt wil. Het bedrijf bekijkt sowieso al bij elke stakingsaanzegging of die volgens de regels is ingediend.
Zo werd in februari een stakingsaanzegging voor 29 dagen van de zesde en laatste spoorbond, Metisp-Protect, geweigerd omdat die "niet ontvankelijk was volgens de bepalingen in de regelgeving". De vijf spoorbonden, zonder Metisp-Protect, willen ook de volgende dinsdagen in april staken: 15, 22 en 29 april.
Lees meer over: Mobiliteit , NMBS , Infrabel , HR Rail , spoorbonden , Jean-Luc Crucke , spoorstaking , treinstaking