Vanaf maandag rijden 2 op de 5 treinen tussen de grote steden. Daarover bericht de NBMS. De negendaagse spoorstaking, aangekondigd door de kleinere spoorbonden OVS en ASTB, begon vrijdag al. Tijdens de hele periode rijdt er geen Eurocity Direct naar Amsterdam. De NMBS zal telkens een dag op voorhand haar reisplanner updaten.

©
Belga Image / Henri lebbe
| Tijdens het eerste weekend van de staking zijn de treinen soms overvol.
Negendaagse spoorstaking: maandag rijden 2 op 5 treinen tussen de grote steden
Er zal de komende weken heel wat afgevloekt worden in de Belgische stations. De spoorbond OVS staakt roterend van vrijdagavond tot en met 2 maart waarbij treinbestuurders, treinbegeleiders en de mensen in de seinhuizen en bij spoornetbeheerder Infrabel staken. Parallel gaat ook het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) roterend staken vanaf 22 februari tot 2 maart.
ASTB en OVS zijn twee van de kleinere spoorvakbonden, maar ze hebben een grote impact. Zonder een treinbestuurder of een treinbegeleider kan een trein niet uitrijden. Pendelaars mogen zich dus schrap zetten voor een vloedgolf aan afgeschafte treinen en forse vertragingen.
Hinder
De spoorwegmaatschappij NMBS is van plan om iedere dag een alternatieve treindienst uit te werken op basis van het personeel dat aangeeft te zullen staken. Die planning zal telkens een dag op voorhand worden bekendgemaakt, maar de werkelijke hinder is moeilijk vooraf in te schatten en zal per dag en regio verschillen.
Maandag 24 februari rijden er slechts 2 op de 5 IC-treinen en 1 op de 4 L- en S-treinen. De meeste P-treinen, die normaal alleen tijdens de ochtend- en avondspits rijden, zullen niet rijden. Op dinsdag 25 februari rijden opnieuw slechts 2 op de 5 IC-treinen, maar iets meer L- en S-treinen: 1 op de 3. Ook dan rijden vrijwel geen P-treinen.
Ook in het weekend was er hinder. Op zaterdag 22 februari reden er 3 op de 5 IC-treinen (Intercity) en eveneens 3 op de 5 L- en S-treinen (lokaal en voorstedelijk). Op zondag 23 februari was de hinder minder groot: toen reden 2 op de 3 IC-treinen (ongeveer 66 procent) en 3 op de 4 L- en S-treinen (75 procent).
Deze aangepaste dienstregeling is gebaseerd op het aantal medewerkers van NMBS en spoornetbeheerder Infrabel dat heeft aangegeven beschikbaar te zijn om te werken.
Internationaal verkeer verstoord
De negendaagse staking heeft ook gevolgen voor internationale treinen. De grootste impact is er voor de Eurocity Direct, tussen Brussel en de Nederlandse hoofdstad Amsterdam, die de hele periode niet in België zal rijden.
De tragere EuroCity tussen Brussel en Rotterdam rijdt wel, maar elke dag zijn vier van de zestien heen- en terugverbindingen afgeschaft.
Wat de hogesnelheidstreinen betreft, zijn er zondag twee ICE-verbindingen (twee keer Brussel-Keulen-Frankfurt en terug) afgeschaft.
Ook Eurostar zal hinder ondervinden op dinsdag, woensdag en donderdag, met elke dag zes geannuleerde treinen tussen Brussel en Parijs. "Momenteel is er geen impact op andere dagen of andere routes" (naar bijvoorbeeld Dortmund, Londen of Amsterdam), luidt het bij Eurostar.
Bij de nachttreinen zal de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB alvast maandag niet in België rijden, maar stoppen in de Duitse stad Keulen en daar ook weer vertrekken. Reizigers kunnen met een ICE-trein rijden tussen Brussel en Keulen. Over Nightjetverbindingen later volgende week is er nog geen duidelijkheid. De nachttreinen van European Sleeper (naar Praag en Venetië) zouden zoals normaal rijden.
'Buiten proportie'
De NMBS, Infrabel en HR Rail laten weten dat ze de vakbondsacties totaal "onaanvaardbaar, onverantwoord en buiten proportie" vinden. Ze betreuren de gevolgen voor de 900.000 reizigers die elke dag vervoerd worden.
Tot overmaat van ramp plannen ook de grotere spoorvakbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom de komende maanden nog acties. Ze zullen de algemene staking op 31 maart steunen. Verder ligt ook een ‘actieplan’ op tafel tot juli met roterende stakingen en andere maatregelen. Dat plan wordt momenteel nog verder uitgewerkt, laat Günther Blauwens van ACOD Spoor weten.
Lees verder onder de foto.

©
Belga
'Erop of eronder’
De vakbonden staken tegen de plannen van de nieuwe federale regering. Die wil onder meer de pensioenleeftijd voor iedereen optrekken tot 67 jaar, terwijl dat voor het rijdend spoorpersoneel vandaag nog 55 jaar is.
Daarnaast wordt er ook bespaard bij de NMBS en vrezen de bonden voor de toekomst van HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel. Als de NMBS en Infrabel binnenkort de juridische werkgever worden van het spoorpersoneel, vallen mogelijk enkele verworven rechten weg, zo wordt gevreesd.
De vakbonden zien die maatregelen als een frontale aanval waartegen hard verzet moet worden aangetekend. De OVS citeerde de gevleugelde woorden van popzangeres Pommelien Thijs: “Het is erop of eronder, het is nu of nooit.”
"Waar we niet over kunnen onderhandelen, is de richting die we met de regering aangeven. Iedereen weet dat we een grote inspanning moeten doen"
Minister van Mobiliteit
Minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) heeft vrijdag in het VRT Radio 1-programma De Ochtend de stakende spoorvakbonden opgeroepen om aan de onderhandelingstafel aan te schuiven. "Over alle punten kan worden onderhandeld. Waar we niet over kunnen onderhandelen, is de richting die we met de regering aangeven. Iedereen weet dat we een grote inspanning moeten doen."
Hij hekelde dat de kleine bonden "niet eens geprobeerd hebben" om de onderhandelingen aan te gaan, anders dan de grote bonden ACV-Transcom en ACOD Spoor. "Ik kan het niet begrijpen. Ik ben voor sociale dialoog. Ik vraag om rond de tafel te komen om te onderhandelen. Maar op voorhand 'nee' zeggen: dat is geen manier van werken."