Onder het viaduct van Vilvoorde wordt momenteel een imposante stelling van 400 meter lang opgebouwd. Dat heeft De Werkvennootschap, het agentschap dat de renovatiewerken coördineert, maandag bekendgemaakt. De installatie hangt aan de onderzijde van het viaduct, wat vanaf 25 maart lokaal voor hinder voor het verkeer zal zorgen.
Stelling van 400 meter komt onder viaduct van Vilvoorde voor renovatiewerken
De grootschalige renovatie van het viaduct, die in totaal acht jaar tijd zal duren, is in augustus vorig jaar gestart. Sindsdien zijn minder opvallende werken uitgevoerd, zoals het aanleggen van de werfwegen onder de brug, metingen en proefboringen.
De opbouw van de hangstelling maakt de werken voor het eerst echt zichtbaar voor het publiek. De stelling wordt 400 meter lang en wordt opgebouwd uit maar liefst 200.000 stalen buiselementen. Startend vanaf het domein Drie Fonteinen in Vilvoorde breidt de stelling stap voor stap uit richting Machelen. Als hij klaar is, kunnen gespecialiseerde arbeiders beginnen met de eigenlijke verstevigingswerken.
Nadien breekt de aannemer het eerste deel van de installatie af, om deze aan de andere kant er weer bij te plaatsen. Zo kruipt de stelling verder richting Machelen, over de lengte van 1,7 kilometer van het viaduct. Na de binnenring is de onderzijde van de buitenring aan de beurt: dat gebeurt op exact dezelfde manier.
Beschermingsfolie
Behalve de verstevigingswerken wordt ook de asbesthoudende verf, die zich momenteel op het viaduct bevindt, verwijderd tijdens deze fase. De stelling zal daarom volledig omwikkeld worden met beschermingsfolie. Door het creëren van onderdruk kunnen geen stoffen uit de folie ontsnappen.
Een en ander zorgt voor hinder op de lokale wegen onder het viaduct, op het moment dat de stelling in de omgeving van een bepaalde weg komt. Zo wordt de Brusselsesteeneg (N260) volledig afgesloten voor al het gemotoriseerd verkeer vanaf maandag 25 maart tot eind april. Er zijn omleidingen voorzien. Fietsers en voetgangers kunnen wel nog onder de brug doorrijden op de fietssnelweg F23, dankzij een veilige corridor die opgebouwd wordt uit stalen containers.
Lees meer over: Mobiliteit , renovatie , viaduct van Vilvoorde