In De Zevende Dag (VRT) heeft Joost Kaesemans van Mobiliteitsorganisatie Touring gezegd dat de verstrenging van de LEZ-zone in Brussel opnieuw bekeken moet worden. "Een invoering van een LEZ is een balans tussen een economische kost en een ecologische winst en dat evenwicht is vandaag zoek."
Touring over LEZ-discussie: 'LEZ verstrengen is leuk maar economisch niet haalbaar'
In Brussel hangt de regeringsvorming aan Nederlandstalige kant sinds vrijdagavond helemaal in de touwen. Splijtzwam blijkt de verstrenging van de LEZ-zone. De lage-emissiezone (LEZ) gaat in principe vanaf 1 januari 2025 een nieuwe fase in. Dieselwagens met een euro 5-norm mogen dan niet meer de baan op, goed voor zo'n 33.000 voertuigen in Brussel. De Franstalige onderhandelaars van MR, Les Engagés en PS vragen echter twee jaar uitstel zodat mensen zich in een realistisch tempo kunnen aanpassen maar dat is niet naar de zin van Elke Van Den Brandt (Groen).
Minder en minder effect
In De Zevende Dag stelde Joost Kaesemans van mobiliteitsorganisatie Touring dat hij begrijpt dat de verstrenging van de LEZ-zone opnieuw op tafel ligt. "LEZ-zones hebben zeker hun effect gehad maar we weten dat elke nieuwe verstrenging minder en minder effect heeft. Wij vinden het belangrijk om het signaal naar de politiek te geven dat heel veel mensen in de onmogelijkheid zijn om naar een heel recente of nieuwe elektrische wagen over te stappen", aldus Kaesemans.
Volgens Kaesemans is het normaal dat veel Brusselaars gefrustreerd zijn. "Mobiliteit is meer dan gaan van punt A naar punt B, het gaat erover hoe je je leven organiseert. Maar vandaag leeft er frustratie omdat er enerzijds zaken onmogelijk worden gemaakt maar anderzijds geen extra mogelijkheden worden gecreëerd."
Leuk maar niet haalbaar
Touring pleit er dan ook voor om de verstrenging van de LEZ in Brussel te temporiseren. "De invoering of verdere verstrenging van een LEZ-zone is een balans tussen economische kost en ecologische winst en dat evenwicht is er vandaag niet. Dus het is heel relevant om te zeggen dat we moeten temporiseren. We weten dat de luchtkwaliteit in onze steden vandaag beter is dan ooit en blijft verbeteren, ook zonder LEZ. Een LEZ kunnen verstrengen was leuker en beter geweest maar het is economisch niet haalbaar", besluit Kaesemans.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit