De omstreden wijzigingen aan tram 25 zouden "in de loop van midden 2025" ingaan. Schaarbeek verzet zich tegen de aanpassing, omdat de gemeente daardoor een directe verbinding naar Etterbeek en Elsene verliest. De veranderingen volgen op de lancering van tramlijn 10. Die werd vandaag koninklijk ingehuldigd.
Tram 25 verdwijnt nu toch uit de Schaarbeekse wijken
Binnen twee dagen wordt tramlijn 10 in gebruik genomen, die Neder-Over-Heembeek met de rest van de stad verbindt. De tramlijn zal van het Ukkelse Churchill naar het Militair Hospitaal lopen langs verschillende belangrijke stations en plekken, zoals Dockx, het Noordstation, Rogier, De Brouckère, het Zuidstation en Albert.
Zoals reeds aangekondigd zal daardoor tram 3 verdwijnen en opgaan in die nieuwe lijn 10. Het stuk tussen Heembeek en Esplanade wordt dan overgenomen door een nieuwe, kortstondige lijn 35, die Esplanade, via Meiser, met Weldoeners in Schaarbeek verbindt. Bovendien wordt de tramhalte Van Praet opgeheven.
Schaarbeek
Maar dat is niet alles, de MIVB gaat ook tram 25 vervangen door lijn 22 en lijn 11 die respectievelijk van Rogier naar Eurocontrol gaat en van Boondaal naar Esplanade zal rijden. Dat was eerder al aangekondigd. Daar kwam meteen protest van van de Schaarbekenaren. De wijken rond de Rogierlaan verliezen hierdoor immers hun directe verbinding met Elsene en Etterbeek via de middenring, wat bijvoorbeeld handig is om rechtstreeks naar de VUB te rijden, of metrostation Montgomery of Pétillon.
Er werd zelfs een motie aangenomen door de gemeenteraad om de lijn te behouden.
Toen afgelopen mei de veranderingen in verband met tram 10 werden gepresenteerd, kondigde de MIVB aan dat lijn 25 dit najaar in zijn geheel behouden zou blijven. Maar dat was maar een tijdelijk soelaas voor de Schaarbekenaren, zo blijkt nu.
In een tweede fase zal lijn 11 (Boondaal-Esplanade) worden ingericht en zal tram 25 toch worden aangepast. Tram 35 zal dan verdwijnen en tram 25 zal dan Boondael verbinden met Esplanade en niet langer door de Rogierlaan rijden.
Timing
Eerder was de MIVB nog niet duidelijk over de timing, maar nu blijkt dat de routewijziging op de planning staat in 2025, schrijft La Dernière Heure en wordt bevestigd door de MIVB.
De Schaarbekenaren zullen daardoor nu moeten overstappen aan Meiser. Ze krijgen wel een extra rechtstreekse verbinding met Eurocontrol: tram 22 (Rogier-Eurocontrol). Die zal deels samen met tram 62 rijden (Heizel-Eurocontrol).
"Het zal voor veel meer mensen gunstig zijn dan ongunstig, maar we kunnen niet iedereen tevreden stellen", reageert MIVB-woordvoerder op de controverse van de afschaffing. De woordvoerder benadrukt dat de vervoersmaatschappij zich voor de wijzigingen heeft gebaseerd "op basis van heel uiteenlopende data", die uiteindelijk voor een betere bediening zouden moeten zorgen.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , MIVB , tram 25