In december treedt de nieuwe vervoersregeling van de NMBS in werking. Dankzij de nieuwe snelle intercity is het mogelijk om 45 minuten eerder in Amsterdam aan te komen. Ook de frequentie zal worden verdubbeld. Dit zal echter ten koste gaan van binnenlandse treinreizen, vreest reizigersorganisatie TreinTramBus.
TreinTramBus waarschuwt voor impact van snelle Beneluxtrein op binnenlands aanbod
"Dit is de grootste aanpassing van het vervoersplan sinds december 2014", gaat TreinTramBrus verder bij de VRT. "De gevolgen zijn merkbaar van de kust tot Limburg. Er zijn zeker positieve kanten (zoals meer treinen naar Hasselt, red.), maar de verandering is ingrijpend."
Ook op het traject Brussel-Antwerpen dreigen capaciteitsproblemen door de nieuwe verbinding, met name tussen Mechelen en Antwerpen. “Het is duidelijk dat Mortsel-Oude-God het haasje is; hier zal nog maar één trein per uur stoppen,” klinkt het. Ook Vilvoorde zou maar één snelle trein per uur naar Antwerpen krijgen.
"Vervoerskundig houden deze ingrepen geen steek, en verslechteren ze de transparantie en het gebruikscomfort", zegt Peter Meukens van TreinTramBus. "De NMBS houdt geen rekening met bestaande reizigersstromen en reizigersgewoontes."
"Niets staat nog definitief vast," klinkt het bij de NMBS. "Ons voorstel ligt bij Infrabel en zij zullen nu de puzzel moeten gaan leggen." Na de zomervakantie volgt de definitieve planning, die halverwege december in werking zal gaan.
In twee uur naar Amsterdam
Dankzij de nieuwe snelle intercity, die Brussel-Centraal en Brussel-Noord overslaat, is het mogelijk om 45 minuten eerder in Amsterdam aan te komen. Deze 'IC-Snel' haalt snelheden van ongeveer 200 kilometer per uur, waardoor de reistijd tussen Brussel en Amsterdam slechts twee uur bedraagt. Opstappen kan in Brussel-Zuid, en de trein stopt nog in Antwerpen.
De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS liet al in februari weten dat vanaf eind dit jaar het aantal intercitytreinen tussen Nederland en Brussel verdubbelt, van 16 naar 32. Dit staat in een adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling, die vanaf 15 december in werking treedt.
In mei wees reizigersorganisatie TreinTramBus ook al op enkele pijnpunten, zoals de ticketprijzen. De nieuwe trein 'IC-Snel' valt niet onder het contract van openbare dienst. Daarom zal de trein tussen Brussel en Antwerpen niet toegankelijk zijn met gewone binnenlandse kaartjes of abonnementen.
"Wij verwachten dat een ticket met deze snelle IC duurder zal worden dan nu het geval is. De prijs zal tussen de huidige prijs en die van de tickets voor de Eurostar naar Amsterdam liggen,” zo verwacht Smilde.
Lees meer over: Mobiliteit , IC Snel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.