Volgens verkeersexpert Hajo Beeckman valt er wel iets te zeggen om twee tunnels op de Louizalaan te sluiten, zoals een studie van Brussel Mobiliteit voorstelt. Touring vindt elke sluiting dan weer een slecht idee.
Van 'Verdedigbaar' tot 'Aanval op automobilist': gemengde reacties sluitingsplan tunnels
De kosten-batenanalyse in opdracht van Brussel Mobiliteit duidt vijf tunnels aan die tegen 2030 mogen sluiten: Vleurgat en Baljuw op de Louizalaan, Boileau en Georges Henri op de middenring, en de Woluwetunnel op de Woluwelaan. De impact op de files zou beperkt zijn, terwijl er flinke besparingen mee gepaard gaan.
"Het zal maar een paar minuutjes extra rijtijd tot gevolg hebben, maar de leefbaarheid en de verkeersveiligheid vergroten", zegt Inge Paemen, de woordvoerder van Brussel Mobiliteit.
Een sluiting van de twee tunnels op de Louizalaan is volgens VRT-verkeersspecialist Hajo Beeckman alleszins verdedigbaar. "Dat zijn niet de grote knooppunten, maar relatief kleine tunnels. Je zou daar inderdaad een bovengrondse stadsboulevard kunnen maken. Door er de tunnelmonden te sluiten, krijg je meteen een aangenamere omgeving."
Het zijn de tunnels Stefania en Louiza die voor het traject Louizalaan-Kleine Ring cruciaal zijn. "Die mogen dan wel zeker niet dichtgaan. Anders krijg je een gigantisch verkeersknooppunt op het rondpunt aan Louiza."
Boileau kan wat hem betreft ook dicht. Over de andere twee voorstellen heeft hij meer bedenkingen. "De Georges Henritunnel, tussen Reyers en Montgomery, slikt veel verkeer dat vanuit de E40 komt. Een sluiting zal weinig tijdverlies veroorzaken, maar wel op voorwaarde dat je het mobiliteitsplan Good Move volledig uitvoert."
Dat houdt onder meer een stadstol in en andere maatregelen om het binnenkomende verkeer in Brussel te ontmoedigen.
*lees verder onder video
Flankerend beleid
Beeckman maakt dezelfde bedenkingen over de voorstellen van de studie voorbij 2030. Volgens de studie moet dan zelfs de sluiting van enkele veelgebruikte tunnels op de Kleine Ring, waaronder Madou en Kunst-Wet, overwogen worden. Dat lijkt met de huidige verkeersstromen vragen om reusachtige files tijdens de spitsuren.
"Kunst-Wet is een zeer belangrijk knooppunt", zegt Beeckman. "Een sluiting kan alleen als je de algemene verkeersdruk op Brussel kan verminderen. Daar heb je flankerende maatregelen voor nodig. Zulke sluitingen kan je alleen maar doen als je een breder verkeerskader hebt, en samen met Vlaanderen."
Fietstunnels
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de sluiting van de vijf tunnels een slecht idee. "Je verliest dan per definitie ruimte en beperkt zo de mogelijkheden voor de innovatie mobiliteitsoplossingen van de toekomst, en dat voor verschillende transportmodi", legt woordvoerder Danny Smagghe uit.
"Dat kan gaan om zelfrijdende wagens, het openbaar vervoer of specifieke trajecten voor carpoolen, maar ook om exclusieve ruimte voor zachte weggebruikers. Je kan bijvoorbeeld beslissen om het fietsverkeer aan de tunnels toe te wijzen."
"Die infrastructuur is al aangelegd, dus kunnen we er toch beter gebruik van maken", argumenteert Smagghe. "De tunnels permanent verwijderen, in plaats van ze te herstellen of aan te passen aan nieuwe multimodale functies, komt neer op het vernietigen van nuttig erfgoed, waarbij je de mobiliteitsopties op lange termijn beperkt."
Brussels parlementslid Aurélie Czekalski (MR) reageert in dezelfde trant. "Wat we nodig hebben is een visionaire benadering van mobiliteit. Tunnels zijn een stedelijke opportuniteit die geïntegreerd moet worden in de mobiliteit van morgen. Ze ontlasten de bovengrondse verkeersopstoppingen en maken onze steden aangenamer", schrijft ze op X.
Kamerlid Ridouane Chahid (PS), de ex-burgemeester van Evere, maakt de tunnelstudie met de grond gelijk. "Willen we van Brussel het minst bereikbare stadsgewest ter wereld maken?", zo fulmineert hij bij La Dernière Heure. "We zitten in een dogmatische ideologische logica om automobilisten aan te vallen, zonder achterliggende oplossing."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , hajo beeckman , Danny Smagghe , Ridouane Chahid , Brussel Mobiliteit , brusselse tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.