Vanaf 15 december breidt de NMBS het aanbod met bijna 2 procent uit. Zo rijden er de hele dag treinen tussen Schaarbeek en Louvain-la-Neuve in plaats van enkel tijdens de spits. Op de belangrijke as Antwerpen-Brussel verdwijnt wel een rit per uur.
Vanaf juni 2025 de hele dag treinen tussen Schaarbeek en Louvain-la-Neuve
Ondanks druk van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) bleef NMBS bij haar beslissing om het treinaanbod minder sterk uit te breiden dan eerst gepland. De spoorwegmaatschappij kampt met een tekort aan treinbestuurders en stelde een aantal projecten uit.
Naast een uitbreiding van het aanbod met bijna 2 procent, brengt de NMBS ook 220 treinen per week terug die eerder waren geschrapt wegens personeelsproblemen. Het gaat bijvoorbeeld om een tweede S-trein per uur tijdens de piekuren tussen Antwerpen en Herentals en een aantal P-treinen rond Gent, Geraardsbergen en Kortrijk.
Schaarbeek
De nieuwe treinverbindingen zitten voornamelijk in het voorstedelijke S-verkeer. Rond Antwerpen zal op zaterdag de S-trein tussen Puurs, Antwerpen en Essen voortaan twee keer per uur rijden. Rond Gent zal de hele dag elk uur een S-trein rijden tussen Gent, Lokeren, Oudenaarde en Ronse. Ook zal vanaf juni 2025 de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits.
De belangrijkste nieuwigheid is evenwel dat er op de belangrijkse spooras tussen Antwerpen en Brussel op weekdagen maar vier in plaats van vijf IC-treinen per uur meer zullen rijden. De NMBS verloor plaats op het spoor aan de aanbieder van internationale treinverbindingen Eurostar.
Van een aantal andere treinen moet NMBS de dienstregeling aanpassen.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , station Schaarbeek , treinstation Schaarbeek , Brussel-Schuman , NMBS , Georges Gilkinet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.