Belga

| Een passerende trein in station Brussel-Centraal.

Vooruit en Groen willen dat NMBS ambitieus blijft ondanks uitstel extra treinverbindingen

© Belga
05/09/2024

Joris Vandenbroucke, fractieleider van Vooruit in het Vlaams parlement, toont begrip voor de beslissing van de NMBS om de invoering van extra treinenverbindingen uit te stellen, maar "dat mag geen alibi zijn om de ambities van het meerjarenplan te laten vallen". Dat zei hij donderdag bij de VRT. Ook Groen hamert daarop.

Met het vervoersplan 2023-2026 wilde de NMBS ook haar Brussels aanbod fors uitbreiden. In totaal zouden 26 stations in Brussel een beter aanbod krijgen, klonk het eerder dit jaar in een persbericht. Er zouden volgens het oorspronkelijke plan ook betere verbindingen tussen grote steden en extra late treinen van en naar de hoofdstad komen.

"Zeer onaangenaam nieuws", maar ook "niet onverwacht", reageert Vooruit-politicus Joris Vandenbroucke, die erop wijst dat de NMBS al langer met twee hardnekkige problemen kampt. Het "schrijnende" gebrek aan personeel en de vertraging van de levering van nieuwe treinen veroorzaken vertragingen en afgeschafte treinen.

"In die omstandigheden begrijp ik dat men eerst stabiliteit zoekt", luidt het. Maar voor Vooruit mag dat "geen alibi zijn om de ambities van het meerjarenplan te laten vallen". "We hebben die extra treinen nodig. Kunnen ze eind dit jaar niet ingezet worden, dan zeker later", zegt Vandenbroucke, die verwacht dat het NMBS-management tekst en uitleg komt geven in de bevoegde Kamercommissie en in gesprek gaat met het comité van treinreizigers.

Omvangrijke financiering

Het meerjarenplan van de NMBS van eind 2022 mikt op een stijging van het aantal passagiers met 30 procent tegen 2032. "We hebben dat contractueel afgesproken en ook Vooruit houdt eraan vast", besluit Vandenbroucke.

Ook bij Groen is er begrip dat de NMBS moeite heeft om personeel te vinden, maar de partij onderstreept eveneens dat het ambitieniveau niet teruggeschroefd mag worden. "Nieuwe treinreizigers overtuig je met meer, stiptere en frequentere treinverbindingen. Beter en goedkoper openbaar vervoer is nodig. Niet het tegenovergestelde", meent Kamerlid Staf Aerts (Groen).

Aerts wijst erop dat het contract met de NMBS omvangrijke financiering omvat: meer dan 43 miljard euro op tien jaar tijd. "Dat is een stevige investering in ons openbaar vervoer, en terecht. Twee jaar later mogen de resultaten nu toch stilaan zichtbaar worden. Voor dat geld moet NMBS ambitieus zijn en blijven."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , NMBS , plannen NMBS , beheersplannen NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni