De nieuwe Waalse regering wil een wegenvignet invoeren in Wallonië. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez hoopt met het Brussels Gewest een regeling te treffen zodat Brusselaars niet getroffen worden.
Wat betekent een Waals wegenvignet voor Brusselaars?
De kersverse Waalse regeringscoalitie MR-Les Engagés wil tegen het einde van de legislatuur een wegenvignet invoeren "zodat zowel Belgische als buitenlandse gebruikers een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het Waalse wegennet", zo staat in hun regeerakkoord te lezen.
41 euro per jaar?
Concrete bedragen of praktische details worden niet genoemd. Een mogelijke indicatie: het partijprogramma van Les Engagés verwijst expliciet naar het Zwitserse wegenvignet. Een vignet (een sticker of een digitale variant) kost 40 Zwitserse frank, of omgerekend 41 euro, voor 13 maanden. Er bestaat in Zwitserland geen dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse variant.
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez beklemtoont dat de nieuwe taks in de praktijk geen belastingverhoging zal zijn voor de Waalse inwoners, omdat ze elders gecompenseerd zullen worden, wellicht via de verkeersfiscaliteit.
Quid Brusselaars?
Wat met de Brusselaars, zoals pendelaars die dagelijks ook op Waalse wegen rijden? MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez liet bij de RTBF-radio uitschijnen dat daarover nog niets definitiefs gezegd kan worden bij gebrek aan nieuwe Brusselse regering, maar dat er wel aan een regeling gedacht wordt.
"Met wie wilt u dat we vandaag praten? De regering is in lopende zaken en aan de andere kant zijn de onderhandelingen voor een nieuwe regering lopende", zegt Bouchez.
"Maar de Brusselse onderhandelaars David Leisterh (MR) en Christophe De Beukelaer (Les Engagés) zijn op de hoogte van de plannen. Het is overigens daarom dat - in tegenstelling tot andere partijen - de voorzitters van de MR en Les Engagés zich ook engageren in de Brusselse onderhandelingen, want voor ons in Brussel even belangrijk als Wallonië."
"We gaan werken met een samenwerkingsakkoord, zodat de Brusselaars niet gepenaliseerd zullen worden door zo'n vignet", belooft Bouchez. "Ons doel is niet dat andere Belgen betalen, maar wel de miljoenen Europeanen die door Wallonië rijden. We vragen van hen een redelijke bijdrage voor het gebruik van ons wegennetwerk."
MR-woordvoerder John Hendrickx bevestigt aan BRUZZ dat er over het vignet overleg komt tussen de drie gewesten, dus ook met Vlaanderen.
Vignet, tol of slimme kilometerheffing?
Met de keuze voor een wegenvignet plaatst Wallonië de andere twee Gewesten wel voor het blok, althans als een uniform systeem voor het hele land de betrachting is.
Vlaanderen en Brussel zijn principieel immers meer gewonnen voor een ander type van wegenheffing, de kilometerheffing, hoewel daar in de praktijk nog niets van in huis gekomen is. Het Brusselse initiatief SmartMove is al technisch getest, maar blijft om politieke redenen dode letter.
Ter verheldering: beleidsmakers hebben grosso modo de keuze tussen drie types wegenheffingen.
- slimme kilometerheffing: De tarieven variëren in functie van wanneer, waar en hoe ver automobilisten rijden. De taks kan eventueel ook verschilllen per type wagen.
- tolheffing: Je betaalt dan bij de ingang van de tolzone, bijvoorbeeld telkens wanneer je het Brussels Gewest binnenrijdt.
- wegenvignet: Dat is een vast bedrag om het wegennet gedurende een bepaalde periode te gebruiken. "Eenvoudig en makkelijk te begrijpen", zeggen de voorstanders. "Oubollig", vinden de tegenstanders.
Reacties
Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) geeft geen commentaar op de Waalse plannen, omdat ze momenteel ook Brussels formateur is en in die functie niet wil reageren op bestuursakkoorden van andere regeringen.
Ook minister van Begroting Sven Gatz (Open Vld), een pleitbezorger van SmartMove, houdt de lippen op elkaar.
De Brusselse PS reageert uitgesproken negatief. "De Brusselaars moeten toch niet gepenaliseerd worden omdat ze een buurregio willen bezoeken? Of het nu om vrijetijds- of familieredenen is", zegt Ridouane Chahid (PS) , de waarnemend burgemeester van Evere, bij La Libre.
"Deze nieuwe belasting is weer een verkapte manier om degenen die geen andere keuze hebben dan hun auto te gebruiken, te laten betalen."
"Een wegenvignet is zeer verdedigbare maatregel", reageert mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (gastprofessor Universiteit Antwerpen) op X. "Dat doet buitenlanders (+ Vlaamse en Brusselse?) weggebruikers meebetalen voor infrastructuurkosten in Wallonië. Maar een slimme (variabele) kilometerheffing heeft als bijkomend voordeel dat dit ook verkeersmanagement (filebestrijding) helpt."
Mobiliteitsorganisatie Touring zegt er niet meteen zicht op te hebben of een Waals wegenvignet compatibel is met een ander systeem in Brussel.
"Onze voorkeur gaat in elk geval uit naar een uniform systeem voor heel het land, waarbij we voorstander zijn van de intelligente kilometerheffing", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Met een uniek systeem in heel België ben je er zeker van dat er geen discriminatie is tussen de gewesten."
Lees meer over: Mobiliteit , Brussel kiest: Brussels parlement , wegenvignet , tolheffing , Georges-Louis Bouchez , Les Engagées , Sven Gatz
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.