Bij warm weer krijgt de klantendienst van de MIVB veel vragen over de airco in de metrostellen. Waarom die er niet is of, indien wel, die niet hard genoeg staat.
Zweten op de metro: 'Neen, wij zetten de airco niet zachter om kosten te besparen'
Broeierige metrostations en gepuf en gezweet in de metrostellen: veel Brusselaars hebben er op warme dagen een hekel aan. "Valt daar via airconditioning niet meer aan te doen?", is een klassieke vraag die de MIVB-klantendienst in de zomer krijgt.
Wat de metrostations betreft, is er geen soelaas mogelijk. "Airco in een metrostation, dat bijna altijd open is en waar de buitenlucht instroomt, is een onbegonnen zaak", zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. "Niet alleen in Brussel is dat zo, maar vrijwel overal ter wereld. Alleen in diepe ondergrondse stations zou dat werken."
"We zijn op dat vlak dus helemaal afhankelijk van het weer. En wat de meeste reizigers wellicht zullen herkennen: de warmte blijft ook een aantal dagen hangen in de stations."
Een online discussie op Reddit over airco in de metro:
Metrostellen
Wat dan met koeling in de metrostellen? De jongste generatie M7-stellen hebben airco en daar komen nauwelijks klachten over, zegt de MIVB.
De wat oudere zogeheten Boa-stellen (M6) hebben aangestuurde luchtverversing, die in werking treedt wanneer de temperatuur 23 graden overschrijdt. De streeftemperatuur is 19 graden.
"En om een stadslegende de wereld uit te helpen: de chauffeur kan dat niet regelen en heeft daar geen vat op. Dat is een automatisch systeem", zegt Sablon.
Bij de oudste stellen, de iconische MX-stellen met de oranje snuit uit de jaren zeventig en tachtig, is luchtverversing alleen mogelijk door de raampjes open te schuiven. Volgens de MIVB is er overigens geen probleem met de luchtkwaliteit in de metrokokers. Daar was vorig jaar in de metro van Parijs nog bezorgdheid over.
Wat ook een rol speelt: de compartimenten van de MX-stellen zijn kleiner dan bij de modernere varianten. Dat doet de gevoelstemperatuur tijdens de spitsuren, met veel volk in een kleine ruimte, verder oplopen.
Deuren
Maar zelfs bij de moderne M7-stellen met airconditioning kan de warmte binnensluipen, zegt Sablon. "Bij die stellen gaan de deuren automatisch open, waardoor de warme binnenlucht zo binnenkomt."
Het voortdurend opengaan van de deuren is in het algemeen de hoofdreden waarom het warm kan zijn op het hele net, zowel in de metro, op de tram of op de bus. Zelfs al hebben bijna alle ingezette bussen in de zomer airconditioning en alle trams ofwel luchtverversing (het type T2000) of airco (types T3000 en T4000).
"Je moet weten dat er op het Brusselse netwerk, dat een typisch stedelijk net is, gemiddeld om de 400 meter een halte is", zegt Sablon. "Hoe minder haltes, hoe makkelijker de binnentemperatuur laag te houden is. Daarom gaan ook vergelijkingen met sommige buitenlandse netwerken vaak niet op, omdat die minder haltes hebben."
De MIVB zet de airco niet zachter om te besparen, zo reageert de vervoersmaatschappij op speculatie daarover op sociale media. "Wat de metro betreft, is het aandeel van airco in het energieverbruik ook niet supergroot", zegt Sablon. "Waar dat wel meer doorweegt, is bij elektrische bussen."
Nog dit: de MIVB-klantendienst krijgt ook klachten over airco die te fel zou staan. Sablon: "Het is dus ook iets heel subjectiefs. Hoe je tegenover een bepaalde temperatuur staat en wat voor jou aanvoelt als oncomfortabel, kan sterk van persoon tot persoon verschillen."
Lees meer over: Mobiliteit , Milieu , MIVB metro