Operaseizoenen De Munt voortaan in nieuw jasje

JMB
19/03/2019

De Munt gaat voortaan uitpakken met twee wereldcreaties aan het begin van het operaseizoen. Ook een vernieuwend trilogieproject van klassiekers, in 2020 rond Mozart en Da Ponte, wordt een constante.

Muntdirecteur Peter de Caluwe heeft tijdens zijn jaarlijkse persconferentie de aanpak van het seizoen 2019-2020 uit de doeken gedaan. Het aantal producties wordt opgevoerd tot elf, wat lang geleden is. Als thema kiest de intendant andermaal voor een link van het repertoire naar de huidige samenleving, met ditmaal een focus op de ‘vormgeving’ (architecturaal vernieuwende projecten).

September start al meteen met de wereldcreatie Macbeth Underworld, de derde Muntopdracht van Pascal Dusapin. Het vrij donkere werk dat een sjamanistische sfeer krijgt aangemeten staat stil bij de drijfveren (vooral angsten) van het koppel Macbeth en Lady Macbeth, gezongen door Magdalena Kozena, die normaal geen zwaar dramatische rollen vertolkt.

De tweede wereldcreatie in het programma is van de hedendaagse Franse componist Benjamin Attahir. Attahir schrijft Le Silence des ombres op tekst van Maurice Maeterlincks Trois petits drames pour marionnettes. Hij hanteert daarvoor een syllabische compositiestijl om de literaire tekst zo herkenbaar mogelijk in beeld te zetten. De première gaat door in de KVS en neemt Belgische zangers en een team van decor- en kostuumontwerpers van La Cambre in de arm. De Muntcreatie reist later naar Luxemburg en Warschau.

Voortaan gaat in elk lenteseizoen een trilogie in een overkoepeld concept gecreëerd worden

Peter de Caluwe, intendant De Munt

Als toemaatje volgt een derde wereldcreatie, ditmaal een onvervalste, luchtige operette: Moniuszko à Paris, door de Pool Andrzej Kwiecinski. Wellicht als compensatie voor het iets minder plezante operettewerk Les Contes d’Hoffmann van Jacques Offenbach dat de eindejaarsperiode moet kleuren, met één zangeres die de drie vrouwenrollen voor haar rekening neemt. Verder is de opera oratorio Jeanne d’Arc au bûcher van Arthur Honegger en Paul Claudel uit 1935 in De Munt te zien, dat moet van 1974 geleden zijn. De actrice Audrey Bonnet mag de titelrol vertolken. Als pendant komt het nooit door De Munt gespeelde Giovanna d’Arco in concertante uitvoering in de zaal.

Ook de dansprogrammatie, naar klassieke huisstijl ingevuld door Anne Teresa De Keersmaeker, Sidi Larbi Cherkaoui en Sasha Waltz, met haar nieuwe Rauschen, sluit hier bij aan. Net als de gemeenschapsoverkoepelende samenwerking tussen cultuurhuizen De Munt met Théâtre Nationale en KVS in het project Troika, dat zeventien dansproducties gezamenlijk promoot, van Alain Platel en Peeping Tom tot Wim Vandekeybus.

Peter de Caluwe, Muntdirecteur

'Muzikale Netflix-serie'

Het nieuwe seizoen wordt vooral geprikkeld door een gewaagde trilogie van verwante werken, in een overkoepelende dramaturgie. "Voortaan gaat in elk seizoen zo'n trilogie in de lente op de affiche staan, in een overkoepelend concept," glundert Peter de Caluwe. "Het startschot wordt gegeven met Mozart en Da Ponte, en hun Le nozze di Figaro, Cosi fan tutte en Don Giovanni. De drie werken spelen zich af in eenzelfde Frans appartement op de Avenue de la République 13, omdat ze elk eenzelfde ‘revolutieverhaal’ meegeven. En alle combinaties en mogelijkheden van relaties uit de drie stukken zullen op een of andere manier herkenbaar zijn in elk werk apart. Die klus wordt geklaard door het regiecollectief Clarac-Deloeil / le lab."

Uiteraard valt elke opera ook apart te genieten, maar de bedoeling is om de spreekwoordelijke, muzikale ‘Netflix-serie’ in één week in zijn totaalpakket mee te maken. Verder haalt Peter de Caluwe zijn Belgische ‘coup de coeur’ op de affiche: Schoppenvrouw van Tsjaikovski, die de opera in amper veertig dagen schreef, terwijl hij net zijn Belgisch lief had. De gravin zal dan ook vertolkt worden door Anne Sofie von Otter. Richard Strauss’ Der Rosenkavelier sluit het seizoen af, dat ook heel wat concerten telt met huisdirigent Alain Altinoglu, onder meer een excentriek Amerikaans nieuwjaarsconcert. Eens wat anders dan de Best of Wiener Walzer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni