Via een ingewikkelde constructie betaalt het Brussels Gewest een 'planbatenheffing' aan Vlaanderen voor Parking C op de Heizel. Dat is een belasting op de meerwaarde die een stuk grond krijgt na een bestemmingswijziging binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan. De heffing bedraagt net geen 4 miljoen euro.
Parking C: Gewest betaalt heffing van 4 miljoen aan Vlaanderen
Dat heeft Brussels minister van Financiën, Guy Vanhengel (OpenVLD), gezegd in het Brussels parlement. Concreet gaat het om een heffing van 3.887.741,34 euro.
De betaling verloopt via een ingewikkelde constructie. Het Brussels Gewest stopt eerst 4 miljoen euro in het Brussels Parkeeragentschap. Dat bedrag staat in de Gewestbegroting voor 2016.
Het Parkeeragentschap regelt de betaling dan verder met de vzw Tentoonstellingspark. Dat is de vzw van de Stad Brussel die mee achter de herinrichting van het Heizelplateau staat. De heffing staat ook in de begroting van de Stad Brussel.
De vzw zal dan de zogeheten ‘planbatenheffing’ betalen aan de Vlaamse overheid via een afbetalingsplan. De betaling gebeurt gespreid over vier jaar. In 2016, 2017 en 2018 betaalt de vzw jaarlijks één miljoen euro. In 2019 lost ze dan het nog verschuldigde saldo af.
Wie moet betalen?
De Stad Brussel en niet Ghelamco, de ontwikkelaar van Parking C, betaalt de belasting omdat de stad als eigenaar in dit geval de belastingplichtige is, aldus Guy Vanhengel.
Maar Brussels Parlementslid, Johan Van den Driessche (N-VA), betwist dat: "Normaal gezien is het de ontwikkelaar die de planbatenheffing betaalt. Elke ontwikkelaar met wie ik gesproken heb noemt dat de normaalste zaak van de wereld."
Ghelamco bouwt, naast het nieuwe Eurostadion en de zogeheten 'innovatiecampus', op Parking C ook de grootste ondergrondse parking van België met meer dan 10.000 plaatsen.
In die ondergrondse parking ligt mogelijk een deel van de verklaring. Het Gewest wil daar namelijk een overstapparking van 3.000 plaatsen inrichten.
Maar waarom de Stad Brussel als eigenaar van Parking C, noch Ghelamco als ontwikkelaar de heffing niet betalen is niet duidelijk.
Gewest is al mede-eigenaar parking
De demarche van het Gewest in dit dossier is enigzins vreemd te noemen. Waarom betalen voor een overstapparking in een parking waar je al mede-uitbater van bent?
Normal 0 21 false false false NL-BE X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}
Het Gewest is namelijk samen met de Stad voor elk 40 miljoen ingestapt in de parkingvennootschap die de parking gaat uitbaten. De privé stopt 80 miljoen in de parking. Het Gewest is dus al voor een vierde mede-uitbater van de nieuwe ondergrondse parking.
Veel details over de nieuwe overstapparking zijn er nog niet bekend. Eén ding is wel al zeker: ze zal niet gratis zijn. Dat bleek op een infoavond die Ghelamco organiseerde.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.