Gewoontegetrouw overloopt BRUZZ-analist Steven Van Garsse op vrijdag de politieke week. En ook nu levert die stof tot nadenken met een luchthavendossier dat Brusselse ministers en burgemeesters tot actie aanzet en een instelling van het Brussels Gewest waar het budget wel erg vlotjes werd opgesoupeerd. "We hebben misschien nog maar het topje van de ijsberg gezien."
De politieke week: een minister in nauwe schoentjes en ondernemende burgemeesters
Velen zullen het niet meer hebben verwacht, maar het dossier over de luchthaven van Zaventem staat ineens weer op de politieke agenda. Dat heeft alles te maken met de toekenning door Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA, Omgeving) van een exploitatievergunning aan Brussels Airport, begin maart. In die vergunning worden de nachtvluchten in het weekend weliswaar geleidelijk beperkt, maar wordt ook het aantal toegelaten vluchten opgetrokken tot 240.000 - om de expansie van de luchthaven, een belangrijke werkgever voor de regio, mogelijk te maken.
Wat opvalt is hoe verdeeld de Brusselse regering hierover is. Zo wil milieuminister Alain Maron (Ecolo-Groen) in beroep gaan bij de Raad voor Vergunningsbetwisting (een autonome instelling van juristen die nagaat of de milieuwet niet overtreden is, red.) terwijl zijn collega, Brussels minister van Financiën, Sven Gatz (Open VLD), vooral wijst op de cruciale rol van de luchthaven. "Het lijkt erop", aldus Van Garsse, "dat Maron voor dat beroep toestemming nodig heeft van de hele regering, maar zelf ontkent hij dat."
Brusselse burgemeesters
Spelen volgens Van Garsse ook een belangrijke rol: de Brusselse burgemeesters. "Die hebben in de zogenoemde conferentie van Burgemeesters afgesproken dat ze vanuit de gemeenten zullen ageren. Ze hebben daarvoor onder andere al een advocaat onder de arm genomen die dat beroep zal indienen. We mogen verwachten dat de komende uren en dagen steeds meer gemeenten zullen aansluiten. De klok voor die burgemeesters tikt wel, want op 19 mei verloopt de deadline voor het indienen van een beroep."
De Raad voor Vergunningsbetwisting krijgt vervolgens 9 à 15 maanden om al die beroepsprocedures, waarvan de ene al verder gaat dan de andere, te onderzoeken. "Als de motivering van Demir onvoldoende onderbouwd is, dan kan de Raad de vergunning vernietigen, en zijn we terug bij af. Begin 2025 wordt wellicht die knoop doorgehakt."
Nauwe schoentjes
Net als vorige week wil Van Garsse het ook deze vrijdag hebben over Brussels minister van Digitalisering Bernard Clerfayt (Défi). Die begint stilaan peentjes te zweten nadat vorige week uitlekte dat bij Paradigm, de IT-poot van het Brussels Gewest, 70.000 euro is besteed aan de marketingcampagne voor een golfevent. Niet fraai, maar het blijkt volgens Van Garsse het topje van de ijsberg te zijn.
"In de commissie Economie", aldus Van Garsse, "kwam deze week aan het licht dat Paradigm al enkele jaren zwaar in het rood gaat. Bovendien wil de directie herstructureren, wat voor veel ongerustheid zorgt. Clerfayt, de voogdijminister, kon ondanks een indrukwekkende tijdslijn van de gebeurtenissen weinig aanwezigen overtuigen."
De hamvraag is in hoeverre het kabinet (lees Clerfayt) op de hoogte was van de dingen die bij Paradigm fout liepen en sinds wanneer hij dat wist. "Clerfayt bleef onduidelijk. Hij beweert het allemaal laattijdig te hebben vernomen, maar had wel wekelijks contact met de directie. Nu laat hij uitschijnen dat die achter zijn rug vanalles bedisselde."
Kabinetsmedewerker
Er is bovendien nog een tweede bezwarend feit, aldus Van Garsse. "Een nauwe kabinetsmedewerker van Clerfayt is tevens voorzitter van de raad van bestuur bij Paradigm. Dus zou hij toch goed op de hoogte moeten zijn van het reilen en zeilen."
Lang verhaal kort: omdat er nog niet echt een smoking gun is, komt Clerfayt tot nu toe nog niet echt in de moeilijkheden. "Dus wellicht gaat hij de verkiezingen in zonder dat er een echt schandaal losbarst rond zijn persoon. Maar als het echt op de spits wordt gedreven, en de directie krijgt bijvoorbeeld een blaam, dan riskeer je toch dat er nieuwe elementen naar boven komen drijven die Clerfayt in nauwe schoentjes kunnen brengen."
Lees meer over: Politiek , luchthaven , omgevingsvergunning , Bernard Clerfayt , Sven Gatz
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.