Reportage

Brusselse make-upinfluencers: ‘Schmink dient niet om je achter te verstoppen'

Joke Vylders
© BRUZZ
05/06/2024

Saskia Vanderstichele/Montage: BRUZZ

| Brusselse beautybloggers Yousra Jay-Yufi, Naomi Waku, Juan Carlos Salazar, Ana Japson en Crystal Die.

Deze week komt het tweede seizoen van Beauty bores me online, een immens populaire Brusselse podcast over schmink en “non-cliché beauty”, vertelt host Crystal Die. Ook andere Brusselse influencers en make-upartiesten veroveren de sociale media met hun tips en tricks voor het leggen van de perfecte foundation. Wat drijft hen? “Op een dieper niveau reflecteert make-up iemands persoonlijkheid en nieuwe tendensen in de samenleving.”

Het leven toffer, betekenisvoller en vooral mooier maken. Dat wil de Brusselse Crystal Die bereiken met haar podcast Beauty bores me. Na de laaiende reacties op het eerste seizoen komen er deze week nieuwe afleveringen online. BRUZZ vroeg haar en vier andere Brusselse Instagram- en TikTok-influencers met een mondiaal publiek – Juan-Carlos Salazar, Ana Japson, Yousra Jay-Yufi en Naomi Waku – naar het succes van make-uptutorials en nieuwe trends in de sector.

Maar eerst een evidente vraag: dragen jullie zelf vaak make-up?
Juan-Carlos: Enkel voor speciale gelegenheden. Dan breng ik wat losse matte poeder en eyeliner aan en leg ik mijn wenkbrauwen in de plooi.
Ana: Ik doe mijn make-up vaak op de trein, dat is vijftien minuutjes werk. Ik voel me zelfzekerder met schmink op, maar op een vrije dag, als ik bijvoorbeeld ga wandelen met mijn zoon, ga ik zonder de deur uit. Dat vind ik niet per se erg.
Yousra: Voor een speciale gelegenheid doe ik iets meer, maar liefst hou ik het zelf zo naturel mogelijk. Make-up kan helpen om bepaalde zaken weg te stoppen, maar bovenal helpt het mij om mij goed in mijn vel te voelen. Op Instagram kom ik vaak ongeschminkt voor de dag.

1893  MAKE-UP Crystal 1

Saskia Vanderstichele

| Crystal Die: “Vandaag is er meer aandacht voor alle soorten huidskleur. Ik vind het belangrijk om voor ieder type genoeg producten te voorzien.”

Als je je dan toch schminkt, hoe lang duurt het dan?
Yousra: Niet langer dan tien minuten. Allereerst maak ik mijn huid proper, daarna breng ik een dagcrème aan, een serum, concealer, bronzer en mascara. Ga ik naar een feest, dan duurt het een halfuur, maximaal.
Crystal: Ik experimenteer eigenlijk veel meer op anderen dan op mezelf.
Naomi: Ik werk vooral graag met blauw. Een look waarin die kleur vervat zit, geeft mij het gevoel dat er een echte transformatie heeft plaatsgevonden. Blauw bevat zoveel varianten, en evenveel mogelijkheden om een emotie over te brengen.

Zoek je die transformatie ook bij jezelf?
Naomi: Minder. Na corona besliste ik om mezelf niet meer te verstoppen achter een laag make-up. Ik accepteer mezelf voor wie ik ben. Ik breng soms nog lippenstift aan, wat het dan ook extra speciaal maakt wanneer ik het nog eens doe.

Waar ontstond jullie passie? Hoe sloeg de vonk over?
Ana: Toen ik van Rusland naar Brazilië verhuisde, moest ik op zoek naar een nieuwe baan. Mijn toenmalige vriend, een fotograaf, stelde voor om met hem samen te werken als visagist, omdat ik altijd al van kunst en mode hield. Ik heb een cursus gevolgd en ben verliefd geworden op de job.

Hoe kijken Braziliaanse vrouwen naar make-up?
Ana: Dat wordt natuurlijk deels bepaald door het hete, vochtige klimaat. Daarom gebruiken ze bij voorkeur producten met een volledige dekking die lang blijft zitten.
Crystal: Ik wist lange tijd niet wat ik wilde doen; in het middelbaar volgde ik nochtans een kunstopleiding. Ik koos daarom voor een sabbatjaar, om te bezinnen. Kort daarna schreef ik me in voor een make-upopleiding in Gent, en vanaf dat moment kreeg ik verschillende aanvragen van fotografen en stylisten via Instagram. Zo is de bal aan het rollen gegaan.

1893 MAKE-UP Juan Carlos 1

Saskia Vanderstichele

| Juan-Carlos Salazar: “Luister niet naar vakspecialisten, maar kijk naar wie je werkelijk bent of wilt zijn.”

Juan-Carlos: Ik werkte eerst in de hotelsector, niet bepaald een omgeving waar je je creativiteit in kwijt kan. Gelukkig heb ik de sprong gewaagd. Ik mocht al shows doen voor De Munt en voor Cirque du Soleil, en intussen zit ik al zeven jaar als enige Belg in het team van Pat McGrath, door Vogue uitgeroepen tot een van de meest invloedrijkste make-upartiesten aller tijden. Achter de schermen van modeshows werk ik voor grote namen als Louis Vuitton, Maison Margiela, Versace en YSL.
Yousra: Ik ben gestopt als verpleegster na een burn-out. Dag in dag uit geconfronteerd worden met zieke mensen vrat aan mij. Een ziekenhuis is best een harde wereld, zeker voor een gevoelig iemand als ik. Om te ontsnappen aan die negativiteit, en om alles te kunnen vergeten, begon ik aan een influencercarrière, waar ik openlijk sprak over wat ik voelde. Later kreeg ik aanbiedingen van merken, omdat ik veel positieve reacties op mijn posts ontving. Ik ben best trots op mezelf.

Make-up als therapie.
Naomi: Dat geldt ook voor mij. Ik ben jaren geleden begonnen, toen ik worstelde met een depressie. Ik leerde al schminkend opnieuw naar mezelf kijken, letterlijk en figuurlijk, en ik leerde tegelijk nieuwe vaardigheden aan. In het begin zat ik uren voor de spiegel en leerde ik mezelf uitdrukken in een veelheid aan kleuren. Dat hielp met het heropbouwen van mijn zelfvertrouwen, want mijn grote droom – modeontwerpster worden – leek niet te lukken.

Make-up is van alle tijden en van alle culturen. Welke elementen nemen jullie mee van jullie achtergrond?
Juan-Carlos: Ik ben geboren in Ecuador, waar vrouwen vaak kiezen voor een full make-up look met eyeliner, oogschaduw, wimperextensions of nepwimpers, kleurrijke blush en natuurlijk lippenstift. Ja, latina's zijn erg koket. Ik neem dat mee, maar dan verfijnder.
Ana: In Rusland gaan vrouwen ook het liefst uit met een full make-up look. Veel vrouwen volgen ook make-uplessen, vanuit het idee: wie er goed uitziet, verzorgt zichzelf goed.

1893 MAKE-UP Naomi  1

Saskia Vanderstichele

| Naomi Waku: “Mijn eerste inspiratiebron is mijn mama. Toen zij lippenstift aandeed, wou ik haar als klein kindje nadoen.”

Crystal: Door mijn Rwandese roots kijk ik qua beauty vooral naar het samenspel met het haar. Ik experimenteer met verschillende haarstijlen, met mijn natuurlijke krullen, met braids, met extensions, met wigs … Soms denken mensen dat mijn haar op magische wijze veertig centimeter is gegroeid. Grappig.
Yousra: In Marokko worden de ogen vaak geaccentueerd met kohl, dat deed mijn mama ook altijd. Kohl valt te vergelijken met eyeliner. Als ik naar een Marokkaanse bruiloft ga, draag ik een kaftan en pas ik mijn schmink aan de kleur van het kleed aan. Een rode kaftan betekent rode lippenstift. Op die manier leg ik een link, het versterkt beide onderdelen.

Yousra, een praktische vraag tussendoor: breng je de make-up best met of zonder hoofddoek aan?
Yousra: Als ik thuiswerk en de camera draait niet, dan zonder. Maar wanneer ik een tutorial maak, bedoeld voor sociale media, dan draag ik wel mijn hoofddoek. Maar het is waar dat schminken met een hoofddoek moeilijker is.

Waaruit putten jullie inspiratie?
Ana: Andermans werk, oude modebladen, kunstwerken, en dan vooral moderne kunst. Ik maakte al eens een make-uplook op basis van schilderijen van René Magritte en van Helen Downie, een Amerikaanse artieste. Ik neem dan een foto van wat mij triggert en werk later verder op het motief.
Yousra: Ik haal meer uit persoonlijkheden als Huda Kattan, de oprichtster van het schoonheidsmerk Huda Beauty.
Naomi: Mijn eerste inspiratiebron is mijn mama. Toen zij lippenstift aandeed, wilde ik haar als klein kindje nadoen. Daarna experimenteerde ik met vriendinnen. Vandaag kan ik door heel veel geïnspireerd raken. Onlangs creëerde ik zelfs een look op basis van de kleurencombinatie van mijn kussensloop: roze, met witte en blauwe accenten. (Lees verder onder de foto)

1893 MAKE-UP Yousra 1

Saskia Vanderstichele

| Yousra Jay-Yufi: “Maak ik een tutorial voor social media, dan zet ik mijn hoofddoek op. Ben ik alleen thuis, dan werk ik zonder.”

Hebben jullie de make-upwereld in de loop der jaren zien veranderen?
Naomi: In 2016 waren bewerkte wenkbrauwen heel populair.
Yousra: Het aanbrengen van contouren op het gezicht, op het voorhoofd, de wangen, de jukbeenderen ... Dat is helemaal niet meer in de mode. Vandaag is de trend een naturelle make-uplook, op Instagram beschreven als “no make-up look.” Een look die zichtbaar is zonder dat hij opvalt.

Juan-Carlos: Dat lijkt gemakkelijk, maar is het niet. In ieder geval niet als je het professioneel aanpakt.
Crystal: Er is vandaag ook meer aandacht voor alle soorten huidskleur. Ik vind het belangrijk om voor ieder type genoeg producten te voorzien.
Naomi: (Knikt bevestigend) Lange tijd kon ik niets geschikts vinden voor mijn donkere huid. Dat is vandaag anders.
Crystal: Mijn roots zijn trouwens iets waar ik aan het begin van mijn carrière wel moeite mee had. Ik merkte enerzijds dat ik vaak de enige was met een andere huidskleur, en anderzijds kreeg ik het gevoel dat mijn culturele achtergrond ook niet te veel naar voren mocht komen. Maar met het ouder worden embrace ik mijn afkomst voor tweehonderd procent.
Yousra: Wat ik ook belangrijk vind: de make-up die ik gebruik, moet cruelty-free zijn, dus niet getest op dieren. Anderzijds ga ik ook niet zo ver dat ik enkel nog met vegan producten werk, want dat aanbod blijft beperkt.

Make-up lijkt heel eenvoudig: een kwestie van kleuren aanbrengen en vlakken creëren. Maar klopt dat wel?
Juan-Carlos: Make-up is fascinerend door het spel met verschillende texturen en de transformatie die telkens opnieuw plaatsvindt.
Ana: Op een dieper niveau reflecteert make-up iemands persoonlijkheid. De stijl op zich verandert niet van de ene dag op de andere, maar misschien wel in de loop van de jaren, zoals ook het karakter van een persoon kan evolueren. En dat geldt ook voor een samenleving.

Hoe bedoel je?
Ana: Make-up, net als iedere vorm van kunst, vormt bewust of onbewust een reactie op tendensen in de maatschappij. De klimaatverandering heeft bijvoorbeeld een groot aantal merken ertoe aangezet om in te zetten op milieuvriendelijke verpakkingen en minder giftige ingrediënten.
Is het allemaal glitter en glamour, de wereld van de make-upartiest en online influencer?
Juan-Carlos: Niet noodzakelijk. Soms werk ik drie maanden aan een project, andere keren zit ik een tijdje zonder werk. Ik kan ervan leven, maar voor het grote geld hoef je het niet te doen.

1893 MAKE-UP Ana Japson Mua 1

Saskia Vanderstichele

| Ana Japson: “Er bestaat geen juiste of foute manier om make-up aan te brengen.”

Ana: Het zijn vaak lange dagen, op de set kan een werkdag oplopen tot twaalf uur. Een zelfstandige zoals ik moet ook alles zelf doen: planning, sociale media …
Crystal: Onderschat ook niet het onderhoud van het materiaal. Ik maak mijn borstels elke dag proper met een speciaal product, en eenmaal per week spoel ik alles grondig met babyshampoo en warm water. (Op dreef) Ik houd trouwens een Excel-bestand bij, met een overzicht van wanneer ik welk product precies kocht. Mascara voorbij de houdbaarheidsdatum kan infecties veroorzaken. Dat wil ik niemand aandoen.
Naomi: Ik werk ook nog in een cosmeticawinkel. Ik wil de tijd hebben om te kunnen nadenken over mijn artistieke identiteit.

Brusselse beautybloggers Yousra Jay-Yufi, Naomi Waku, Juan Carlos Salazar, Ana Japson en Crystal Die

Saskia Vanderstichele/Montage: BRUZZ

| Brusselse beautybloggers Yousra Jay-Yufi, Naomi Waku, Juan Carlos Salazar, Ana Japson en Crystal Die.

Tijd, maar misschien ook geld? Cosmetica kan nogal duur zijn, niet?
Yousra: Ik gaf in het begin maandelijks tussen de 150 en 200 euro uit, inclusief verzorgingsproducten. Nu krijg ik veel meer, waardoor ik ook minder uitgeef.
Crystal: Een beginnende artiest moet alles nieuw aanschaffen. Dat kan oplopen. Onlangs kocht ik voor bijna 2.000 euro aan producten. Daar ben ik wel even zoet mee.

Tot slot. Hebben jullie nog tips voor wie met make-up wil beginnen?
Ana: Laat de trends voor wat ze zijn en kijk vooral naar jezelf. Probeer erachter te komen wat voor persoon je bent en wat je zelf mooi vindt. En weet dat er geen juiste of foute manier bestaat om make-up aan te brengen.
Juan-Carlos: Voor wie graag roze draagt: draag roze. Luister niet naar vakspecialisten, die eventueel met een ander kleurtje afkomen op basis van heersende normen. Vertrek liever van wie je werkelijk bent of wilt zijn.
Yousra: Accepteer jezelf om wie je bent, met of zonder make-up. Gebruik make-up ook niet alleen om oneffenheden weg te stoppen en je te verbergen achter een masker.
Naomi: Experimenteer. Experimenteer. Experimenteer.

Wie is Crystal Die?

Crystal Die (32)

  • Geboren in Brussel, studeerde Architecturale beeldvorming en Mode aan de kunsthumaniora en volgt vandaag een opleiding Gezinswetenschappen
  • Ze woont in Dilbeek
  • Haar favoriete make-upmerk is Fenty Beauty
  • Instagram: crystaldie

Wie is Naomi Waku?

Naomi Waku (30)

  • Geboren in Brussel, studeerde Modeontwerp en woont in Sint-Gillis
  • Haar favoriete make-upmerk is Make Up For Ever
  • Instagram: namglam

Wie is Yousra Jay-Yufi?

Yousra Jay-Yufi (34)

  • Geboren in Brussel, heeft een bachelor Verpleegkunde en woont in Anderlecht
  • Haar favoriete make-upmerk is Huda Beauty
  • Instagram: beauty_yous

Wie is Juan-Carlos Salazar?

Juan-Carlos Salazar (51)

  • Geboren in Ecuador, heeft een diploma in Management, volgde een professionele opleiding Make-up Artistry in Brussel en aan de Cinema Makeup School in Los Angeles
  • Woont in Brussel
  • Zijn favoriete make-upmerken zijn Make Up For Ever, Pat McGrath, Laura Mercier en NARS
  • Instagram: juancarlosmakeup

Wie is Ana Japson?

Ana Japson (36)

  • Geboren in Siberië, heeft een bachelordiploma in Geschiedenis en Pedagogie, volgde heel wat make-up- en hairstylinglessen
  • Woont in Molenbeek
  • Haar favoriete make-upmerken zijn RMS en ILIA
  • Instagram: anajapson

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , beautyblogger , influencer , Instagram , Beauty bores me , podcast , Crystal Die , Naomi Waku , Yousra Jay-Yufi , Ana Japson , Juan Carlos Salazar

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni