Duizend pakjes op een week: hoe postpunten worstelen met de online shopping-explosie

Jasmijn Post
© BRUZZ
19/01/2024
Updated: 19/01/2024 17.42u

Terwijl online shoppers misnoegd zijn over almaar foutgeleverde pakketjes, raken postpunten steeds vaker overstelpt met een enorme hoeveelheid pakjes die ze moeten afhandelen. En het lijkt er niet op dat we straks minder online gaan bestellen. Kunnen de postpunten ons online shopgedrag wel aan? "DPD heeft me gebeld met de vraag of ik ze uit de nood kon helpen. Hier werden vorige week duizend pakketjes geleverd."

Door de schreeuwerige reclames voor Coca Cola, Lays en Snickers valt het bordje met Librairie Go Shop Express, hier in de Koninklijke Sinte-Mariastraat in Schaarbeek nauwelijks op. Toch kun je hier pakketjes ophalen. De winkel is gesloten, maar een dame die net uit haar auto stapt, tikt toch op de ruit.

De uitbater opent de deur op een kier. “Om 14.30 terugkomen,” zegt hij. “Er zijn al twee mensen binnen.” Een week eerder werd bij hem een enorme partij pakjes geleverd. Voor het ordenen heeft hij nog geen tijd gehad, klanten moesten zelf op zoek. De vrouw dringt aan. “Ik heb al meerdere keren geprobeerd deze week, je was altijd gesloten. Morgen ga ik op vakantie en ik wilde mijn pakketjes meenemen.”

De vrouw is niet de enige die worstelt met het verzamelen van pakketjes. Op BRUZZ radio spraken we verschillende personen met gelijkaardige verhalen.

Lees verder onder de video.

Robbe spreekt in zijn radioprogramma met meerdere online shopppers die de afgelopen tijd hun pakketje niet hebben gekregen of er ver voor moesten reizen.

Zo had luisteraar Mieke een pakje besteld – via leverdienst Homerr – dat twee maanden onderweg is geweest. Monique heeft een pakje opgehaald in Dilbeek dat oorspronkelijk voor 1000 Brussel was bedoeld. Sophie is op één dag drie pakketjes kwijtgeraakt. "Het is teleurstellend dat je iets koopt en het uiteindelijk niet krijgt," zegt ze.

Noodhulp

Wat gaat er mis? Bij Librairie Les Snorkys in Sint-Lambrechts-Woluwe heeft uitbater Nicolas Mendes wel een idee. Ook bij hem werden namelijk vorige week duizend extra pakketjes geleverd uit heel Brussel. "DPD heeft me gebeld met de vraag of ik ze uit de nood kon helpen," zegt hij. "Ik heb er daarom twee keer vijfhonderd extra aangenomen."

Dat is voor Les Snorkys, met een capaciteit van rond de duizend dozen per dag, geen groot probleem. De vertraging is inmiddels zelfs al bijna weggewerkt, zegt Mendes aan BRUZZ. Maar veel andere postpunten hebben simpelweg niet genoeg ruimte om de bestellingen op te slaan. "Om die reden stoppen veel postpunten hun samenwerking met DPD," zegt hij.

De deurbel van de krantenwinkel rinkelt bijna onafgebroken. Iedereen komt voor een pakje. Als de telefoon gaat, is dat ook met een vraag over een bestelling. Een aantal mensen moet Mendes teleurstellen: het pakketje is er nog niet. Ze moeten later terugkomen. "Het is druk vandaag," zegt Mendes tegen de postbode die een gevulde zak komt halen.

Bijna vijftienhonderd postpunten

Les Snorkys is een klassiek postpunt – een krantenwinkel. Maar bestellingen kunnen ook opgehaald worden in een nachtwinkel of benzinestation. Toch is de leverdienst op zoek naar extra afhaalpunten. Dat lijkt verrassend, want er zijn inmiddels al vijftienhonderd postpunten, waarvan een kleine duizend ook pakketten ontvangen. Dat blijkt uit een overzicht van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT).

Elk postpunt werkt samen met één of meerdere leveranciers, zoals bpost, DHL Express, GLS, Mondial Relay of DPD. Ook de Nederlandse bezorgstart-up Homerr heeft enkele tientallen afhaalpunten in Brussel.

Het is niet eenvoudig om de vinger op de wonde te leggen wanneer een bestelling vertraagd is, klinkt het. Het probleem lag de laatste weken niet per se bij DPD of Homerr, benadrukt de uitbater van Snorkys. Volgens Mendes heeft dat eerder te maken met overmatig consumptiegedrag waar de voorzieningen nog niet klaar voor zijn: de postpunten kunnen het simpelweg niet bolwerken.

E-commerce zit in de lift

Sinds de coronacrisis bestellen Belgen steeds meer online. Dat blijkt uit het laatste jaarraport van BeCommerce, de koepelorganisatie van e-commerce in België: in 2022 steeg online shoppen in België met 22 procent. Dat was zelfs meer dan in coronajaren 2021 en 2020, toen de winkels deels gesloten waren. Uit voorlopige cijfers van 2023 blijkt dat de trend zich verder doorzet. Een nuancering: de cijfers slaan op alle diensten en producten die mensen online kopen en laten weliswaar zien dat mensen meer online bestellen, maar ze verklaren niet per se de groei in het aantal pakketjes.

'Tijdens Black Friday of de solden gaan mensen niet meer winkelen, ze bestellen online en verwachten dat het product er direct is'

Nicolas Mendes

Voorlopig lijkt het er niet op dat problemen met vertraagde of verkeerd geleverde bestellingen snel zullen verdwijnen. Volgens Mendes zit er niets anders op dan de hoge verwachtingen van de klanten bij te sturen.

"Tijdens Black Friday of de solden gaan mensen niet meer winkelen, ze bestellen online en verwachten het product direct. Iedereen doet zijn best. Sommige chauffeurs dragen drie keer zoveel dan zou moeten. Als klanten een hele snelle service willen, kunnen ze ook naar de winkel gaan om het daar zelf te kopen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Sint-Lambrechts-Woluwe , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni