EnergyVision via Facebook 

| CEO Van EnergyVision Maarten Michielssens.

EnergyVision schrapt Brusselse investeringen uit protest tegen laadpalentaks

© BRUZZ
11/07/2024
Updated: 12/07/2024 15.49u

De Brusselse gemeenten willen binnenkort een uniforme laadpalentaks van 125 euro per stekker invoeren. Dat is niet naar de zin van Energyvision, momenteel de grootste uitbater in Brussel. Op sociale media kondigt CEO Maarten Michielssens aan zijn hoofdzetel naar Gent te verhuizen en geen nieuwe investeringen meer te doen in het Brussels Gewest. “Wij willen niet zomaar eenzijdig prijsverhogingen invoeren, dat zou ook gewoon een foute stap zijn als je iedereen wil meenemen in de groene transitie."

De Conferentie van Burgemeesters sprak in maart af om in alle gemeenten een identieke laadpalentaks in te voeren. Die zou neerkomen op 125 euro per stekker - een publieke laadpaal telt doorgaans twee stekkers – en moet de gederfde inkomsten uit parkeerplaatsen en benzinepompen compenseren. De maatregel moet bij de bijeenkomst in augustus gestemd worden en zal - mits groen licht - in 2025 van kracht zijn.

Volgens Michielssens gaat het echter om een “domme, domme taks” die eenzijdig door de gemeenten wordt opgelegd zonder enig overleg. Dat schrijft hij in een post op Linkedin. “Als dit het gemis aan parkeergeld goed moet maken waarom vraag je dan niet gewoon parkeergeld? En waarom geen variabele heffing per kilowattuur in plaats van deze vaste kost zonder één euro zekerheid van inkomsten. Brussel heeft door zijn specifiek net en zijn moeilijke logistiek al de duurste laadpalen ter wereld. Geen bank doet daar nog projectfinanciering voor.”

cf263426-energydrive.jpg

DVLKO

Druppel

De laatste concessie van een jaar voor het installeren van openbare laadpalen in het gewest werd deze maand gewonnen door het Franse TotalEnergies. Dat bevestigt netbeheerder Sibelga. "Het is daarbij de bedoeling tussen 1.200 en 2.000 laadpunten te installeren", zegt woordvoerder Serena Galeone.

Die laadpalen zouden dus sowieso al niet van EnergyVision komen, in tegenstelling tot de voorbije twee jaar toen het Belgische bedrijf telkens de aanbesteding won. "Ons standpunt is duidelijk", stelt Michielssens. “Wij doen niet meer mee aan Brusselse aanbestedingen zolang dit kader van gemeentelijke taksen er is, punt.”

De CEO zegt het wel jammer te vinden voor de consument, “maar wij zijn niet bereid om onze prijzen op te trekken en dus ons businessmodel van goedkope, groene energie kapot te maken.”

Volgens Michielssens speelt de opdoffer van de verloren tender geen rol in zijn besluit.

Struikelblok

Eerder wees de Brusselse werkgeversorganisatie Voka Metropolitan er al op dat de taks lijnrecht ingaat tegen de ambitie van electrify.brussels om tegen 2035 22.000 laadpalen in het Brusselse gewest neer te planten. Momenteel staat de teller op 6.800.

Dat beaamt Beci. "Enerzijds heeft Brussel moeite om het beoogde aantal laadpalen te realiseren", klinkt het. "Anderzijds is het gewest van plan om spoedig de verkoop van verbrandingsvoertuigen te verbieden, terwijl veel mensen moeilijkheden ondervinden om over te schakelen naar elektrische wagens."

De Brusselse Kamer voor Koophandel vraagt formateur David Leisterh (MR) om "het dossier met goed bestuur en gevoel voor maat te behandelen."

Lees verder onder de foto.

1d1444af-totalenergies.jpg

DVLKO

De maatregel lijkt echter niet voor iedereen een even groot struikelblok. TotalEnergies, de tweede grootste operator van het Gewest die zo’n 800 laadpunten beheert, zegt voorlopig nog te wachten op verdere informatie van netbeheerder Sibelga al klinkt binnen het bedrijf wel dat de nieuwe taks voor hen “niet zo'n groot probleem vormt”.

“Dat is omdat TotalEnergies er geen probleem mee heeft zijn prijzen op te trekken, zoals Sibelga voorstelt”, verduidelijkt Michielssens aan BRUZZ. “Wij willen niet zomaar eenzijdig verhogingen invoeren, het zou ook gewoon een foute stap zijn als je iedereen wil meenemen in de groene transitie. Bovendien is het wel makkelijk om gewoon te zeggen ‘reken maar door’, maar dan moet er met je laadpalen wel geladen worden, hè.”

"Mensen met een elektrische wagen parkeren zonder te moeten betalen. Dat is niet eerlijk."

Vincent De Wolf

Voorzitter van de Conferentie van burgemeesters

Doorrekenen

Vincent De Wolf (MR), de voorzitter van de Conferentie van Burgemeesters van het Brussels gewest en burgemeester van Etterbeek, is niet onder de indruk van het vertrek van EnergyVision. "Het is een taks van 10 euro per maand", klinkt het laconiek. "Dat is niet excessief. Het is niet serieus om dan zulke uitspraken te gaan doen."

De Wolf wijst er ook op dat de burgemeesters met de maatregel een scheeftrekking willen rechtzetten. "Mensen met een elektrische wagen laten die de hele dag staan en parkeren zonder te moeten betalen. Mensen met een gewoon voertuig moeten wel betalen. Dat is niet eerlijk."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Energie , laadpalen , EnergyVision , Maarten Michielssens , Vincent De Wolf

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni