TB / BRUZZ

| Lange rijen voor de loketten bij Brussel-Zuid op vrijdag.

Digitale storing bij NMBS grotendeels opgelost

© Belga - BRUZZ
19/07/2024
Updated: 19/07/2024 11.08u

Door een storing bij Microsoft zijn er wereldwijd problemen met het opstarten van computers. Onder meer reizigers van de NMBS en verschillende luchtvaartmaatschappijen ondervonden daar vrijdagochtend hinder van. Bij de NMBS konden reizigers bijvoorbeeld tijdelijk geen tickets online kopen. "De systemen werden om 10.30 uur geleidelijk terug opgestart," klinkt het bij de NMBS.

“Sinds vanmorgen worden we geconfronteerd met een algemeen IT-probleem. Maar dit heeft geen invloed op het treinverkeer”, verklaart woordvoerder Bart Crols aan BX1. “Onze diensten doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.”

Vanwege dit technische probleem kunnen de informatie op de website en de app, zoals gegevens over vertragingen, spoorwijzigingen en drukte in de wagons, mogelijk niet up-to-date zijn, voegde de NMBS toe. Rond 10.30 lijken de ergste problemen voorbij en wordt de ticketverkoop opnieuw opgestart, meldt Crols aan BRUZZ.

Geen grote hinder op Brussels Airport door computerstoring

Op Brussels Airport is de impact van de wereldwijde computerstoring vrijdagochtend relatief beperkt. Dat bevestigt woordvoerster Ihsane Chioua Lekhli. "Ons systeem van de check-in draait op Microsoft, maar we hebben een fallbacksysteem. Daardoor zijn hier en daar wat langere wachttijden mogelijk", zegt de woordvoerster.

Ook vliegtuigmaatschappijen als American Airlines, Delta Airlines, Turkish Airlines en United Airlines hebben problemen gemeld. Brussels Airlines meldt op zijn website dat gebruikers van de site of de app mogelijk geconfronteerd worden met technische problemen bij het laden van hun profiel of het ophalen van hun boeking. Vluchten leken vrijdagochtend niet geïmpacteerd.

Wereldwijd probleem

Het probleem speelt wereldwijd, meldt Het Laatste Nieuws. Online stromen meldingen binnen vanuit India, Japan, Australië en Duitsland. Maar ook in België krijgen mensen hun computers niet opgestart. Bij het opstarten verschijnt er een blauw scherm met een foutmelding. Deze problemen treffen ook veel bedrijven, zoals luchthavens, banken, mediabedrijven en supermarkten.

Beveiligingsbedrijf Crowdstrike zou als eerste problemen hebben gemeld. Mogelijk veroorzaakt een software-update van het bedrijf de problemen. Tegenover The Guardian heeft Crowdstrike bevestigd de problemen te hebben gemeld en te onderzoeken.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni