Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport goedgekeurd. In de vergunning van onbepaalde duur worden volgens de minister voorwaarden opgelegd "om het evenwicht tussen de economie en de leefbaarheid te garanderen." Dit onder meer door stille weekendnachten.
Geen verbod op nachtvluchten in nieuwe vergunning Brussels Airport
Een verbod op nachtvluchten komt er niet. Maar Demir wil het aantal ernstig slaapverstoorden wel sterk verminderen. Tegen 2032 moet dat aantal met 30 procent omlaag. Daarvoor worden er stapsgewijs stille weekendnachten ingevoerd.
Dat houdt in dat er vrijdag-, zaterdag- en zondagnacht tussen 1 en 5 uur 's nachts enkel stille vliegtuigen onder een bepaald geluidsniveau mogen vliegen. Vanaf 2028 is dat van middernacht tot 6 uur 's ochtends en vanaf 2030 van 23 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends.
De minister staat ook niet langer toe dat de meest lawaaiige vliegtuigen op luchthaven tussen 23 uur en 7 uur mogen landen of opstijgen, en dat ook tijdens de week. Het gaat om de internationaal gekende 'marginaal conforme vliegtuigen', dat zijn oudere types toestellen. Het verbod gaat in vanaf de zomer 2025. Daarmee gaat Zuhal Demir zelfs verder dan het gewestelijk advies. Het gaat over een 900-tal vluchten per jaar.
De vergunning is van onbepaalde duur. Een verbod op nachtvluchten in de toekomst is daardoor niet onmogelijk, maar wel heel moeilijk.
240.000 per jaar
Demir legt het plafond voor het totale aantal vliegbewegingen op 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032, wat een groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk maakt. Op dit moment telt de luchthaven immers 212.000 (2023) vluchten per jaar. Het plafond van 240.000 ligt hoger dan het maximum van 234.000 bewegingen vanaf 2030 dat in het advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC) stond.
“De luchthaven van Zaventem is een belangrijke groeimotor in ons land, en kan dat dankzij deze omgevingsvergunning ook blijven”, zegt Demir. “Er werken direct en indirect 64.000 mensen. De koopkracht van deze gezinnen en de welvaartscreatie voor Vlaanderen fnuiken we hier uitdrukkelijk niet, al vragen we wél inspanningen van de sector. Het evenwicht bewaken tussen de economische belangen en de leefbaarheid is immers de beste garantie op rechtszekerheid”, klinkt het.
Lees meer over: Samenleving , Brussels Airport
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.