20220117 stadhuis skyline dakisolatie panorama Brussel dakpannen woningnood huizenmarkt woonpremie

Indexering MIVB-tarieven en nieuwe wetgeving rusthuizen: dit verandert vanaf 1 september

© BRUZZ - Belga
27/08/2024
Updated: 01/09/2024 15.46u

Vanaf 1 september treden enkele veranderingen in werking. Zo zullen de MIVB-tarieven verhogen en zal er een nieuwe wetgeving gelden voor de Brusselse rusthuizen. BRUZZ zet alle wijzigingen op een rijtje.

MIVB wordt duurder

De prijzen van de MIVB worden vanaf 1 september geïndexeerd. Een enkele rit zal 2,20 euro kosten, 10 cent meer dan vandaag. Een dagticket slaat een halve euro op tot 8 euro. Een rit Airport2City kost 7,50 euro, eveneens een stijging met een halve euro. Een tienrittenkaart voor de luchthaven wordt 3,20 euro duurder tot 49,20 euro.

Ook een tienrittenkaart (Brupass, ook geldig op NMBS, De Lijn en TEC in Brussel) wordt duurder, van 16,80 euro vandaag tot 18 euro in september. Een Brupass XL-tienrittenkaart zal 24,50 euro kosten in plaats van 22,40 euro. Voor een Brupass-ticket 1 rit tel je binnenkort 2,60 euro (+20 cent) neer, en 3,50 euro (+30 cent) voor een Brupass XL-rit

Het tarief voor de taxibus slaat 10 cent op tot 1,80 euro, dat van een dagticket voor schoolgroepen (-18 jaar) één euro tot 16 euro. Een maandabonnement kost vanaf 1 september 52 euro in plaats van 49 euro, het jaarabonnement 520 euro tegenover 499 euro vandaag.

De voorkeurtarieven - voor de mensen met recht op een verhoogde tegemoetkoming en de 12 euro-abonnementen voor jongeren en senioren - ontsnappen aan de indexering.

Nieuwe wetgeving voor Brusselse rusthuizen

Vanaf september gelden nieuwe erkenningsnormen voor rusthuizen in het Brussels gewest. Die moeten zowel de levenskwaliteit van de senioren als de zorg verbeteren. Dat kan onder meer door de zelfstandigheid van ouderen aan te moedigen, meer leefruimtes te voorzien en de opleiding van het personeel te versterken.

In kader van de bijgewerkte wetgeving gelden ook enkele nieuwe verplichtingen. Zo moeten rusthuizen die erkend worden door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zich houden aan enkele nieuwe richtlijnen qua brandveiligheid. Het gaat onder andere over het vrijhouden van evacuatieroutes, het gebruik van bepaalde types deuren en het aanbrengen van brandwerende afscheidingen op elke verdieping.

Verder wordt het verboden om extra kosten in rekening te brengen voor bepaalde zaken, zoals maaltijden op de kamer en draadloze internettoegang. Op termijn zal het ook verplicht worden om in elke kamer een wifi-verbinding te voorzien, verstelbare bedden te plaatsen en externe zonweringssystemen te installeren.

Bestuurlijke transacties Net Brussel verlengd en uitgebreid

Voor mensen die betrapt werden op het gooien van sigarettenpeuken op de grond, maakte Net Brussel het iets meer dan jaar geleden mogelijk om strafrechtelijke of administratieve procedures te vermijden met een bestuurlijke transactie.

Die procedure is vergelijkbaar met een minnelijke schikking in het strafrecht. Overtreders krijgen in dat geval een overschrijving aangeboden die binnen twee weken moet worden betaald.

Het systeem van de bestuurlijke transacties wordt vanaf 1 september verlengd en uitgebreid. Overtredingen bij de sortering of het weggooien van blikjes en ander klein afval, zullen ook in aanmerking komen.

Strengere regels voor vloeistof in handbagage in Europese luchthavens

De regels voor vloeistof en gels in handbagage worden vanaf 1 september opnieuw strenger in alle Europese luchthavens. Die aanpassing werd eigenlijk al ingevoerd in 2006, maar werd in bepaalde luchthavens versoepeld indien de bagage met CT-scanners kon gecontroleerd worden.

Toch rees de vraag of die CT-scanners wel betrouwbaar waren. Daarom wordt, in afwachting van een doorlichting van de nieuwe scanners, de regelgeving aangescherpt. In de hele Europese Unie zullen reizigers dus opnieuw verpakkingen van maximaal 100 milliliter mogen meenemen.

Ze zullen ook verpakkingen met vloeistof opnieuw moeten inpakken in één doorzichtige plastic zak, met een maximaal volume van 1 liter. In Brussels Airport waren de oude regels nog van kracht.

Logopedie wordt terugbetaald voor kinderen met IQ lager dan 86

Voor kinderen met een IQ onder de 86 of een taalontwikkelingsstoornis, is al sinds 1996 geen terugbetaling meer voorzien voor een-op-eensessies bij de logopedist. Een nieuwe wet uit 2019 moest dat rechttrekken, maar een uitvoeringsbesluit kwam er maar niet.

De redenering om de sessies niet terug te betalen was dat kinderen met zo'n laag IQ terechtkunnen in een Centrum voor ambulante revalidatie en het buitengewoon onderwijs, omdat zij baat hebben bij een multidisciplinaire aanpak.

In de centra zijn er echter lange wachttijden, waardoor ouders van de betrokken kinderen al langer aan de alarmbel trekken. De federale regering bereikte in maart een akkoord rond de problematiek.

Vanaf 1 september worden een-op-eensessies dan ook terugbetaald voor patiënten met een taalontwikkelingsstoornis of dysfasie en met een performantieel of non-verbaal IQ of een ontwikkelingsquotiënt van lager dan 86.

Om recht te hebben op een terugbetaling moet een IQ-test gebruikt worden uit een limitatieve lijst van het RIZIV en moet de IQ-score doorgegeven worden aan het ziekenfonds.

Minimumleeftijd kansspelen opgetrokken tot 21 jaar

Als gevolg van de nieuwe gokwet wordt de minimumleeftijd voor kansspelen opgetrokken tot 21 jaar. Er geldt enkel een uitzondering voor de loterijspelen en krasloten van de Nationale Loterij, waarvoor de leeftijdsgrens op 18 jaar blijft liggen. De weddenschappen van de Nationale Loterij kunnen wel pas vanaf 21 jaar worden gespeeld.

Bovendien mogen websites niet langer verschillende gokvergunningen combineren. Daarnaast mogen geen 'bonussen' of andere cadeaus meer worden uitgedeeld om spelers aan te trekken.

Voorts maakt de nieuwe wetgeving een einde aan de wildgroei van de zogeheten 3.3-gokautomaten, die onder meer in jeugdhuizen en tankstations opduiken. Omdat die gokautomaten symbolen van kaarten en dobbelstenen gebruiken, werden ze tot nu toe niet als kansspelen beschouwd en ontsnapten ze aan controle. Nu worden die apparaten verboden.

Tot slot stelt de wet ook een principieel verbod op gokreclame in. Het algemeen verbod dat al sinds 1 juli 2023 van kracht was, wordt daarmee steviger in de wet verankerd. Concreet betekent dit dat alle gokreclame verboden is, al kan de regering daar via een Koninklijk Besluit nog uitzonderingen op voorzien. Tot nu toe was de redenering omgekeerd: wat verboden is, stond opgelijst in een KB.

Huisartsen kunnen premie aanvragen om eerste keer ondersteunend personeel aan te werven

Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) maakte dit voorjaar 16,7 miljoen euro vrij om de financiële drempel te verlagen voor huisartsen die zich willen laten bijstaan door ondersteunend personeel om zo meer ademruimte en tijd voor patiënten te krijgen.

De huisartsen en huisartsenpraktijken kunnen rekenen op een eenmalige tussenkomst voor opleidings-, werkings- en infrastructuurkosten die ze maken bij de eerste aanwerving van ondersteunend personeel. De tegemoetkoming, die ze kunnen aanvragen van 1 september tot 31 oktober, zal afhankelijk van het aantal aanvragen tussen 5.000 en 7.500 euro liggen. Naar schatting 5.477 praktijken - 4.872 solo- en 605 groepspraktijken - komen voor de tegemoetkoming in aanmerking.

Geen fiscaal voordeel meer voor een laadpaal

Uitgaven tot en met 31 augustus komen in aanmerking voor de belastingvermindering, die vanaf 1 januari van dit jaar nog 15 procent bedroeg. Wie de investering deed tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 kon rekenen op een belastingvermindering van 45 procent, voor uitgaven in 2023 was dat nog 30 procent.

Voor bedrijven loopt de verhoogde kostenaftrek van 150 procent voor laadstations af op 31 augustus. Die verhoogde aftrek was aan dat tarief in voege sinds begin 2023 en bedroeg de periode voordien 200 procent.

Het gaat om maatregelen die de federale regering in 2021, samen met nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens, beslist had om tot een groener wagenpark te komen. Het toekennen van het fiscaal voordeel moet een versnelde aangroei van de laadinfrastructuur voor elektrische wagens mogelijk maken in ons land, zei minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) destijds. Het voordeel wordt stelselmatig afgebouwd om mensen aan te zetten tot een snelle investering, luidde het.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni