Met de verkiezingen, het recordaantal schietpartijen en het afscheid van geliefde horeca-iconen heeft Brussel alweer een bewogen jaar achter de rug. Maar ook heel andere thema’s wisten de BRUZZ-lezers te boeien. Deze tien – soms verrassende – nieuwsfeiten lazen jullie het vaakst.
Meest gelezen in 2024: van strengere houtkachelregels tot het afscheid van Au Daringman
1. De strengere regels voor houtkachels vanaf 2025
De verkoop van houtkachels mag het voorbije jaar dan wel gedaald zijn, de belangstelling ervoor allerminst. Dat er vanaf 2025 strengere regels zullen gelden voor houtkachels en open haarden werd meteen ons meest gelezen nieuwsfeit van 2024. 1 januari treedt de strengere regelgeving in werking. Tweedehandskachels worden niet langer toegelaten. Volgens Leefmilieu Brussel vervuilen oude modellen immers tien keer meer dan recente. En dat kan een impact hebben op de gezondheid, wetende dat de kachels goed zijn voor een tiende van het fijnstof in de lucht. Of er een algemeen verbod komt, zoals in Utrecht, zal afhangen van de volgende Brusselse regering.
2. De dodelijke schietpartij in de Argonnestraat
2024 stond helaas ook in het teken van geweld. Zo liet de drieste schietpartij in de Argonnestraat in de Zuidwijk een diepe indruk na. Volgens ooggetuigen openden twee schutters er het vuur richting café Astoria met een zwaar aanvalswapen. Twee mensen lieten het leven en drie raakten er gewond, neergemaaid door kogels, terwijl ze gewoon op een terras zaten. Overlever Jean-Baptiste herinnert zich de bewuste nacht nog goed. Hij zal nooit meer dezelfde zijn. Hem wacht nog een lange revalidatie, zowel fysiek als mentaal. Toch toonden de feiten dat er nog steeds plaats is voor verbinding en solidariteit. Voor de slachtoffers hield de buurt spontaan een herdenking als eerbetoon.
3. De werkzoekende Brusselaar die de Lotto-jackpot van 6 miljoen euro won
Gelukkig bleef er ruimte over voor zachter nieuws. De werkloze Brusselaar die de Lotto-jackpot van 6 miljoen euro won, bijvoorbeeld. De fortuinlijke man liet wel weten dat hij voorzichtig zou omspringen met het geld. Maar voor zijn moeder kon er alvast een geschenkje van af. “Ze heeft veel voor ons opgeofferd en verdient het om eens verwend te worden”, zei hij. Wat hij nadien met de winst zou doen, wist hij nog niet. Wel mag hij zichzelf heel gelukkig prijzen. De kans dat je een grote pot wint is 1 op 8 miljoen, drie keer kleiner dan de kans dat je sterft door een blikseminslag.
4. Het afscheid van zanger en muzikant Matt Watts
De Brusselse en Belgische muziekscene nam in 2024 afscheid van Matt Watts. De Amerikaanse zanger en muzikant arriveerde op zijn achttiende in ons land, en woonde intussen al een jaar of tien in onze hoofdstad. Fans kennen hem wellicht van zijn passages bij Zita Swoon en H8 Camera, een project van Rudy Trouvé. In Brussel werkte Matts de laatste maanden nog samen met de in Brussel wonende Morlai Bai Kamara Jr. aan een nieuw album. Ook maakte hij een tijdje deel uit van de Brusselse band Mercelis. “A very very sad day it is today. I love you buddy, thank you for your beautiful soul", schreef Stef Kamil Carlens ter nagedachtenis.
5. De onveiligheid in de drie grootste treinstations van Brussel
Iets dat de Brusselaars en pendelaars allicht aanvoelden: op vlak van veiligheid scoren de stations Brussel-Zuid, Brussel-Noord en Brussel-Centraal ondermaats. Van alle Belgische treinstations kennen ze de meeste criminele feiten. Er vonden zelfs meer incidenten plaats dan in alle Vlaamse stations samen. Toch nuanceert de NMBS de bevindingen enigszins. "Deze drie stations zijn meteen ook de drie grootste van het land, met de meeste reizigers. Het is logisch dat hier meer incidenten plaatsvinden."
6. De nieuwe, snellere intercitytrein tussen Brussel en Amsterdam
Naast de stations wekken de treinen zelf eveneens heel wat interesse. Dat was toch het geval voor de nieuwe, extra snelle intercity tussen Brussel en Amsterdam. Die verbindt beide hoofdsteden veertig minuten sneller dan de andere lijnen. Op twee uur tijd sta je van het ene station in het andere. Toch maakte reizigersorganisatie TreinTramBus er een kanttekening bij. De trein stopt immers enkel in Brussel-Zuid, en slaat Brussel-Centraal en Brussel-Noord over.
7. De bezorgdheid van eigenaars van dieselwagens over de Euro 5-norm
Een plekje lager staat de bezorgdheid van de eigenaars van dieselwagens rond de lage-emissiezone. Wie een auto had met Euronorm 5 dreigde Brussel vanaf 1 januari niet meer te mogen inrijden. De bestuurders toonden begrip voor de maatregel, maar vonden dat de toepassing ervan te snel kwam. “Het kan veel mensen in financiële moeilijkheden brengen”, vertelde een van hen voor de camera van BRUZZ. Ook de taxichauffeurs dreigden een nieuwe elektrische wagen te moeten kopen, of eentje op waterstof. De Franstalige meerderheidspartijen stelden de maatregel wel met twee jaar uit. Fijn voor de chauffeurs in kwestie, al leidde het tot een vertrouwensbreuk in de Brusselse formatie.
8. De uitspraak van Jean-Marie Dedecker over Molenbeek
Over de politiek gesproken, heeft Brussel met twee verkiezingen op korte tijd een intens jaar achter de rug. Maar vooral de uitspraak van Jean-Marie Dedecker deed stof opwaaien. De Oostendse burgemeester zag de “marginaliteit die met de trein overkomt van Molenbeek” als een van de redenen voor het zwerfvuilprobleem aan het strand. Een ontstemde, toenmalige Brusselminister Benjamin Dalle (CD&V) nodigde hem prompt uit voor een bezoek aan de gemeente. Iets waar De Decker tot nu toe voor paste.
9. De financiële uitdagingen voor de Brusselse restaurants
Ook de lokale horecasector volgden onze lezers van dichtbij. Die ging het afgelopen jaar door een moeilijke periode. Zo trokken de Brusselse restaurants aan de alarmbel. Door de sterk gestegen kosten en lasten houden ze amper iets over op het eind van de maand. “We zijn murw”, schreven ze in een petitie. We willen duurzame kwaliteitsproducten serveren voor een eerlijke prijs, maar dat lukt niet meer. Ons beroep is in gevaar.” En niet alleen de bistro’s en brasseries kreunden onder de kosten. Ook de sterrenzaken deelden in de klappen.
10. De laatste pintjes van Martine in café Au Daringman
Tot slot werd met de sluiting van Au Daringman, een instituut in de Vlaamsesteenweg, nog maar eens duidelijk wat de impact kan zijn van de zogenaamde ‘wurgcontracten’ op volkse cafés. Uitbaatster Martine was het niet eens met de voorwaarden die drankenhandelaar HLS haar wilde opleggen. “Ik zou alle drank bij hen moeten besteld hebben”, legde ze uit. “Ook mijn koffie, die ik normaal hier om de hoek koop, of de wijn die ik al 24 jaar bij een kleine zaak in de buurt bestel. Zo wil ik niet werken.” 22 december trok ze voor een laatste keer de gordijntjes dicht. Dat het een groot gemis zal zijn, klonk het unaniem onder de vaste klanten.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , eindejaar , Argonnestraat , LEZ , Au Daringman , houtkachels , Jean-Marie Dedecker , Lotto , Matt Watts