Nationale betoging voor Audi lokt 5.500 manifestanten

© Belga
16/09/2024
Updated: 16/09/2024 16.03u

Meer dan 5.000 mensen trokken maandagmiddag door de straten van Brussel in het kader van een nationale betoging. Onder het motto 'De industrie is van ons' wilden de manifestanten het personeel van Audi en alle andere werknemers met bedreigde industriebanen een hart onder de riem steken.

13.40 uur: Clerfayt in parlement: 'Moeten klaarstaan voor ontslagen werknemers'

“We willen klaarstaan om ontslagen werknemers te ondersteunen, op te leiden en een baan te vinden,” zegt Brussels minister van Werk Bernard Clerfayt (Défi) in antwoord op een vraag van parlementslid Fabian Maingain (Défi) tijdens de eerste plenaire zitting van het Brussels parlementair jaar. Een taskforce met de betrokken regeringen en een werkgroep met de arbeidsbemiddelaars van de drie gewesten (Actiris, VDAB en Forem) zitten regelmatig samen over de zaak. De minister wijst er daarbij op dat 40 procent van de werknemers van Audi uit Vlaanderen komt en 40 procent uit Wallonië.

“Net als in 2015 hebben de federale overheid en de drie gewesten een intentieverklaring opgesteld met een lijst van acties die ze kunnen uitvoeren. Deze werd in juni naar Audi gestuurd, maar daar heeft Audi niet op gereageerd. Het heeft daarentegen aangekondigd te willen herstructureren,” gaat de minister verder.

“Sinds die bekendmaking heb ik aan Actiris en Bruxelles Formation gevraagd voorbereidingen te treffen voor de toekomstige steun aan werknemers die ontslagen zouden worden. Aangezien er in dit stadium nog geen werknemers zijn ontslagen, is er nog geen steun verleend.”

12.30 uur

De toespraken op het Luxemburgplein zijn afgelopen. ACV-voorzitter Ann Vermorgen in haar toespraak op het Luxemburgplein: "Onze boodschap aan de volgende regering is dat de industrie hier moet blijven. Men pompt veel geld in subsidies voor bedrijven, maar men moet veel strengere voorwaarden stellen. Wie hier geld krijgt, moet hier ook produceren."

Vermorgen pleitte voor een Audi-wet, ter vervanging van de wet-Renault. Die wet verplicht bedrijven om met de vakbonden te onderhandelen over grote herstructureringen. De ACV-vakbondsvrouw wil dat de belangrijkste onderaannemers worden betrokken bij gesprekken over een sociaal plan, zodat zij niet uit de boot vallen.

De vakbonden haalden ook uit naar de "oorverdovende stilte" bij de politiek. ABVV-voorzitter Thierry Bodson bracht de gelekte nota van formateur Bart De Wever in herinnering. De inhoud daarvan zou het einde betekenen van het Belgische overlegmodel, zei hij. Hij wees erop dat de maatregelen, zoals de beperking van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd, de Audi-werknemers zou treffen.

12.15 uur

Ondertussen is ook de verkeershinder gaan liggen. Brussel Mobiliteit laat weten dat alle tunnels opnieuw geopend zijn.

11.50 uur

De betogers zijn ondertussen aangekomen op het Luxemburgplein. Daar staan nog enkele toespraken op het programma.

aced7a2a-whatsappimage2024-09-16at115206am.jpeg

BRUZZ

11.30 uur

Op dit moment lopen zo'n 5.500 mensen mee met de betoging. Dat laat de politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene weten. Dat zijn er minder dan de vakbonden van tevoren verwacht hadden: zij spraken van 10.000 deelnemers. Voorlopig verloopt de betoging rustig met enkel hier en daar wat luide knallen.

10.30 uur

De vakbonden zijn zonet vertrokken aan het Noordstation. Met spandoeken en vlaggen stappen ze nu naar het Luxemburgplein in het hart van de Europese wijk. "We zijn hier om te betogen en om de industrie te ondersteunen. We zien dat veel overgenomen wordt door Chinese bedrijven en hier veel faillissementen zijn. Daarvoor willen we de regering en de Europese Unie behoeden, dat er maatregelen moeten komen," zegt Stefan Hendrikx, vakbondsafgevaardigde bij ACV.

3.000 jobs bedreigd

Directe aanleiding voor de betoging is de dreigende sluiting van de autofabriek Audi Brussels in Vorst, waar 3.000 jobs worden bedreigd, en de impact op de toeleveranciers. Maar de betoging gaat breder. Sinds begin dit jaar zijn in de maakindustrie in ons land immers duizenden banen bedreigd en geschrapt, zo argumenteren ABVV, ACV, ACLVB en de Europese industrievakbond industriALL.

De vakbonden komen op straat voor een toekomstgericht industrieel beleid, voor de bescherming van kwaliteitsvolle banen in de industrie en voor investeringen. De door Europa opgelegde besparingspolitiek gaat hier lijnrecht tegenin, argumenteren ze.

Hinder

Door de betoging is er ook hinder bij de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB. Zo rijden er maar twee van de vier metrolijnen. Ook bij de tram- en buslijnen is er veel hinder. In bovenstaande video kan u zien dat niet iedereen daarvan op de hoogte was. Gedurende de betoging is een deel van de Kleine Ring, maar ook de rest van het parcours, afgesloten voor alle verkeer.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni