Onafhankelijke sneakershops in financieel zwaar weer: ‘De markt is gecrasht’

MVDH
16/08/2024

BRUZZ

| Sneakerwinkels sneuvelen bij bosjes, al is het daarbij belangrijk om een onderscheid te maken tussen de ‘gewone’ retailers die schoenen van een merk inkopen en de zogenaamde ‘resellers’.

Een hype op zijn retour, dunne marges en beknibbelende Brusselaars: onafhankelijke sneakerwinkels beleven moeilijke tijden. “Nu een nieuwe winkel beginnen? Dan ga je beter vissen.”

Iedereen kent ze wel, die hippe, felverlichte winkels met meters aan witte kasten vol blinkende, kleurrijke sportschoenen: de voorbije jaren schoten onafhankelijke sneakershops als paddestoelen uit de grond. Die opmars heeft evenwel zijn piek bereikt. Begin vorige maand nog moest de iconische Eclectic Store, die bekendstaat als een van de eerste sneakerresellers van Brussel, de boeken sluiten. Eerder verdwenen ook al Galla en SneakMe terwijl Drugstore (Noorddoorgang en Sint-Gillis) werd doorverkocht.

“De markt is gewoon gecrasht”, verklaart Anthony Van den Brant van de sneakershop ⁠Karat in de Vlaamsesteenweg. “Er was een grote hype die zijn hoogtepunt kende net voor en na corona, maar die is nu voorbij."

Het gevolg: sneakerwinkels sneuvelen bij bosjes, al is het daarbij belangrijk om een onderscheid te maken tussen de ‘gewone’ retailers die schoenen van een merk inkopen en de zogenaamde ‘resellers’. Die laatste winkels richten zich veeleer op de doorverkoop van zeldzame, exclusieve, maar ook duurdere schoenen die onder verzamelaars en liefhebbers heel erg gegeerd zijn.

Karat is – net als de Eclectic Store dat was – een reseller. Zowel onafhankelijke resellers als retailers beleven in Brussel echter moeilijke tijden.

3bd69082-karat1.jpg

Karat via Facebook 

Greedy

Even terug naar het begin: sneakers kenden de voorbije 100 jaar een steile opmars, van ordinaire sportschoenenen tot populaire modegadgets die worden gedragen van de schoolbanken tot catwalks van haute couture-shows.

De drang om nét dat andere, exclusievere paar te hebben dat niemand anders bezit, stuwde de resale-markt naar ongeziene hoogtes. “Opeens vroeg iedereen naar die exclusieve paren”, vertelt Van den Brant. “Maar toen werden de grote schoenenmerken zoals Nike te greedy. Ze schroefden de prijzen belachelijk veel op en begonnen te veel schoenen uit te brengen waardoor de vraag is ingestort.”

Tegelijk wilde het bedrijf zelf een groter deel van de koek door klanten naar hun eigen winkels te lokken of naar een select aantal grote ketens die hun schoenen prominent uitspelen. “Om Nike te mogen verkopen moet je enorme hoeveelheden per kwartaal inkopen, wat gewoon niet haalbaar is. Daarom zijn bijna alle kleine retailers hier weg en kun je de schoenen enkel nog vinden in ketens als Footlocker of Snipes.”

"Ons doelpubliek bestaat uit koopkrachtige mensen en échte liefhebbers. We mikken minder op toevallige passanten."

Anthony Van den Brant

Karat

Voor de resellers daarentegen is het vooral een groot probleem dat heel wat verzamelaars zijn afgehaakt. De hype was te groot, er circuleert te veel namaak en ook bij sneakerheads stond de koopkracht de voorbije maanden stevig onder druk. “Het gaat om luxegoederen hé”, beaamt Van den Brant. “Wij mikken dan ook op koopkrachtige mensen en échte liehebbers, minder op toevallige passanten. De schoenen die hier staan kosten tussen 100 euro en wel 9.000 euro. Dat waren Louis Vuitton x Air Force 1’s, die heb ik hier één keer gehad.”

Daarnaast ondervinden resellers ook steeds meer concurrentie van online websites zoals Vinted en particulieren die zelf willen verkopen zonder tussenschakel. “Daardoor hebben wij geen kans meer om aan deftige prijzen in te kopen en we werken al met dunne marges. Stel dat ik schoenen kan kopen aan 800 euro om te verkopen aan 1000 euro, maar dat paar blijft hier eerst misschien een jaar liggen. Dat is echt een risico.”

Lees verder onder de foto.

5153e7a4-karat2.jpg

Karat via Facebook 

Back to basics

De sneakerbubbel is nu gebarsten, maar Van den Brant is er niet rouwig om. “Deze crash heeft de mensen eruit gefilterd die echt gepassioneerd zijn zoals ik. Ik verzamel al sinds mijn 14 jaar en bij Karat verkopen we aan goede prijzen, net om sneakers toegankelijk te maken. Wij zeggen tegen mensen ‘wil je een cool paar en wil je er anders uitzien? Ga dan niet naar de Footlocker, waar iedereen zijn paar gaat halen’. Dat is waar het allemaal om draait."

Intussen zijn er volgens Van den Brant nog een vijftal echte resellers actief in de hoofdstad waar dat vroeger minstens het dubbele was. En de moeilijke tijden zijn nog niet voorbij. “Ik weet zeker dat er nog faillissementen zullen volgen en om nu een winkel te beginnen... Dan ga je beter vissen. Ik overleef nog omdat ik aan goede prijzen verkoop, al heb ik ook mijn marges opgeschroefd. En bij Karat restaureren we ook gedragen schoenen, dat is ons sterke punt.”

Toch is de sneaker-resale verre van dood en begraven. “Er is in Brussel altijd wel een community geweest en die zal er ook altijd zijn. Het is een beetje meer back to basics nu met uitsluitend de echte liefhebbers, maar dat vind ik niet erg. Dat is net het mooie eraan.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , sneakers , Schoenen , Sneakershops

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni