Pierre Hermant werd recent door de Brusselse formateur David Leisterh (MR) aangesteld om een mogelijke herbestemming van de site van Audi Brussels te onderzoeken. Nu plan A, één overnemer, definitief van de baan is, kijkt de CEO van Finance&invest.brussels naar een verdeling van de enorme site over meerdere bedrijven. “Het plan is er één voor de lange termijn, maar het is wel een opportuniteit.”
Plan B voor Audi is opsplitsing site: 'Twintigtal bedrijven toonden al interesse'
Dinsdag werd tijdens de bijzondere ondernemingsraad van Audi duidelijk dat er geen overnemer voor de fabriek is. Op de langere termijn ziet Hermant evenwel mogelijkheden.
Concreet mikt hij op een overkoepelend project waarbij “een mozaïek van bedrijven” een plekje zouden vinden op de site in Vorst. “Ik heb daarvoor al contact gehad met een twintigtal bedrijven binnen de logistieke en industriële sector”, klinkt het. “Ze tonen interesse, al ligt er nog niets concreet vast. Het gaat om Brusselse, maar ook Waalse en Vlaamse namen.”
De bedrijven zijn volgens Hermant erg geïnteresseerd in de locatie die op een kruispunt van de gewesten ligt en dus logistiek veel mogelijkheden biedt, maar ook in de mogelijke werkkrachten. Volgens de topman kunnen er op termijn meer dan 3.000 arbeiders (het huidige aantal dat voor Audi Vorst werkt) een werkplek vinden.
“Het Plan A zou natuurlijk op korte termijn beter zijn geweest”, benadrukt Hermant nog. “Toch is dit misschien een opportuniteit om een krachtiger model te installeren. Stel dat er opnieuw één bedrijf zich zou nestelen, is het mogelijk dat we over 6 jaar opnieuw met hetzelfde probleem zitten.”
10 jaar
Hermant benadrukt wel dat zijn plan er een van lange adem is. “We willen een globaal project opzetten waarbij de toekomstige bedrijven, maar ook investeerders, de vakbonden en de regionale instellingen betrokken zijn.”
Hermant denkt daarbij aan een combinatie van publiek en privaat geld om het project te ontwikkelen en wijst als voorbeeld naar de aankoop voor 1 miljard euro van Europese Commissie-gebouwen. Daarbij waren de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij SFPIM, verzekeraar Ethias en de vier Belgische grootbanken (BNP Paribas Fortis, KBC, ING en Belfius) betrokken.
Audi is voorlopig nog de eigenaar van de site, maar volgens Hermant zal het bedrijf welwillend staan tegenover een dergelijke oplossing. Zeker omdat eerst nog een sanering nodig is van de site. “Het idee is dat Audi onze coördinatie nodig zal hebben om de site te kunnen verkopen aan verschillende bedrijven.”
Volgens Hermant zal zijn plan een tiental jaar duren waarbij de site geleidelijk aan zal worden opgevuld. Vanaf dat er een nieuwe Brusselse regering is geïnstalleerd wil hij een timing hiervoor vastleggen.
Lees meer over: Vorst , Samenleving , Pierre Hermant , Audi , sociaal conflict , reconversie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.