Voor wie zich al jaren afvraagt waarom er een houten bouwwerk met reclame staat op het Europakruispunt voor het Centraal Station: dat dient om 'het putteke' te bedekken: een lichtkoepel voor de onderliggende Hortagalerij. Omdat deze koepel nooit als volledig veilig werd beoordeeld, was het niet mogelijk om er overheen te stappen, zoals oorspronkelijk bedoeld was. Nu kondigt schepen van Stedenbouw Anaïs Maes (Vooruit.brussels) aan dat het gat voorgoed gedicht zal worden.
'Putteke' bij Centraal Station verdwijnt dan toch, 'zodra budget gevonden is'
Hoe lang de constructie er precies staat, weet niemand. Maar dat een hardnekkige werf al jaren het Europakruispunt ontsiert, zal velen niet zijn ontgaan. De bizarre plek heeft ook de beleidsmakers (de ene al meer dan de andere) tot creativiteit aangezet: sinds een paar jaar zijn de nadarhekken vervangen door een houten constructie, dat een gat verbergt. En op dit moment prijkt er reclame met smurfen aan de buitenkant.
Wat zit er onder het gat? Daar bevindt zich de Hortagalerij, die een lichtkoepel kreeg om daglicht binnen te laten. Maar dat licht is niet meer nodig, zegt schepen van Stedenbouw Anaïs Maes (vooruit.brussels) naar aanleiding van de laatste gemeenteraad van Brussel Stad. “Daardoor is het opportuun om de koepel te verwijderen en aan te passen, zodat deze beter past bij het plein.”
Met andere woorden: de lichtkoepel gaat volledig dicht. De transformatie zal worden uitgevoerd op kosten van de eigenaar van de Hortagalerij, Zone 3 Production. Toen directeur Anthony Huerta de galerij zes jaar geleden kocht, was de lichtkoepel er al. "Ik heb de galerie overgenomen van een Russische eigenaar. Die was vooral geïnteresseerd in het hotel daarboven. Het was de bedoeling dat hij het gat zou dichten, maar het kon hem eigenlijk niets schelen, want hij betaalde zich al blauw aan de galerij. We hebben deze situatie dus 'geërfd'."
Kosten: 90.000 euro
Voor de huidige activiteiten van de de galerij - nachtclub C12, expositiehub L'expérience Immersive - momenteel met werk van Vincenct Van Gogh - en het Brussels Comics Figurines Museum - is daglicht niet strikt noodzakelijk.
De koepel dichtmaken zou zo'n 90.000 euro kosten. Het is niet duidelijk wanneer de werken zullen starten, maar volgens Huerta is het slechts een kwestie van tijd. "Op dit moment zoeken we het budget bij elkaar," verzekert die.
In 2019 zocht BRUZZ uit wie verantwoordelijk was voor de werf. De burgemeester, schepenen, Brussel Mobiliteit, MIVB en Beliris waren allemaal op de hoogte van de werf, maar niemand eigende zich het project toe. Aanvankelijk was het de bedoeling om de lichtkoepel ooit te bedekken met stevig glas, waar passanten overheen kunnen wandelen. Er was alleen geen rekening gehouden met zware voertuigen die daar in uitzonderlijke situaties moeten kunnen rijden. Een andere oplossing werd niet gevonden.
De koepel volledig sluiten, is een goede oplossing, denkt Huerta. Ook omdat er meer en meer betogingen bij het Centraal Station plaatsvinden. De vrees is dat actievoerders op de houten constructie zullen klimmen en ongelukken zullen veroorzaken.
Ook esthetisch gezien is de koepel dichten een goede oplossing, klinkt Maes opgelucht. "Zo wordt het Europakruispunt eindelijk een waardige openbare ruimte."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , putteke , Europakruispunt , lichtkoepel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.