Ongeveer 200 Brusselse straattaxichauffeurs voeren donderdag actie in Brussel voor een hoger minimumtarief en minder commissie. Dat meldt de Belgische Vereniging van Limousinechauffeurs (ABCL). De chauffeurs richten hun pijlen op platformen zoals Uber, maar ook op de ordonnantie uit 2022, die voor hen nadelig zou zijn uitgedraaid.
Taxichauffeurs betogen aan kantoor van Uber en Brussels Parlement
De taxichauffeurs verzamelden om 9 uur aan de kantoren van Uber in Etterbeek. Ze rijden richting Poelaertplein en om 11.30 uur vertrekken ze te voet naar het hoofdkantoor van de socialistische vakbond ABVV. Volgens de taxichauffeurs zou de vakbond Uber ondersteunen. Rond 13 uur zouden ze dan arriveren aan het Brusselse Parlement. Tussen 14 en 15 uur zouden ze dan terug zijn aan het Poelaertplein om hun taxi's op te halen.
Aanpassing wetgeving
De straattaxi's - voor een besluit uit 2022 gekend als 'verhuur van voertuigen met chauffeur' - pleiten ervoor om de wetgeving zo aan te passen dat de balans tussen de straattaxi's en taxiplatformen, zoals Uber, opnieuw hersteld wordt.
"We worden gediscimineerd sinds de invoering van de Brusselse taxi-ordonnantie", aldus Jean-Paul Mbenti van ABCL, coördinator van de taxibetoging. Met de actie willen de straattaxichauffeurs een lans breken voor een eengemaakt statuut voor taxichauffeurs in Brussel, zowel voor standplaatstaxi's als straattaxi's.
Daarvoor haalt ABCL onder meer "een ongekende daling van de omzet aan". ABCL pleit voor "een gunstige omgeving en voorwaarden" in een tijd waar "de meeste straattaxichauffeurs aan de rand van het faillissement staan".
De straattaxichauffeurs, die werken via platformen zoals Uber en Bolt, willen daarnaast ook een hoger minimumtarief ontvangen en minder commissie aan de platformbedrijven betalen. Zo wijzen verschillende taxichauffeurs erop dat Uber de commissie heeft opgetrokken, van 25 naar 35 procent. Volgens Jean-Paul Mbenti van ABCL, coördinator van de taxibetoging, zien de straattaxichauffeurs zwarte sneeuw als gevolg van deze te lage minimumvergoeding en de hoge commissie die het platform zelf opstrijkt.
Standplaatsen
Verder wil men ook aparte standplaatsen voor straattaxi's verkrijgen en pleit men ervoor dat er in de toekomst slechts één statuut zou zijn voor zowel straattaxi's als standplaatstaxi's in Brussel.
Ook onderschrijft ABCL de eis van de standplaatstaxi's om de uitstel van de lage-emissiezone in Brussel tot 1 januari 2027 ook voor taxi's te laten gelden. Vooralsnog zou het uitstel niet gelden voor taxivoertuigen, die vanaf 1 januari 2025 voor 100 procent elektrisch zouden moeten zijn. "We staan op de rand van het faillissement. De elektrificatie van de wagens moet er komen, maar niet in januari. Dat kunnen we niet aan", klinkt het bij Mbenti.
Naast een minimale kilometervergoeding exclusief commissie en het uitstel van de elektrische transitie voor taxi's, pleit ABCL voor een wettelijke beperking van de commissies door de toekomstige Brusselse regering. Ook wil de organisatie dat er voorzien wordt in een betere bescherming van de straattaxichauffeur. "Soms kan de toegang tot het taxiplatform stopgezet worden na één ongefundeerde klacht tegen de chauffeur. Zij hebben vaak een auto van 50.000 of 60.000 euro gekocht, maar worden definitief geblokkeerd door Uber."
ABCL passeert ook langs de socialistische vakbond. Ze menen namelijk dat de vakbond Uber zou ondersteunen, en niet de chauffeurs. Hoewel ABVV-FGTB dit ontkent en het tegendeel beweert, is Mbenti niet te spreken over de socialistische vakbond. De vakbond zou niet aan de kant van de chauffeurs staan, "terwijl er een commissie van 35 procent gevraagd wordt door Uber. Dat kan toch niet?" De chauffeurs herinneren het ABVV-FGTB eraan dat "het verdedigen van de werknemers hun belangrijkste missie is, en niet de multinationals".
Hinder
Er zal heel wat hinder zijn in de stad door de taxibetoging. Vooral op de Brusselse kleine ring en in het centrum van de stad, zo klinkt het bij Brussel Mobiliteit. De Brusselse mobiliteitsdienst raadt reizigers en pendelaars aan om gebruik te maken van alternatieve vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer of de fiets. Mogelijk zal er ook hinder zijn op enkele bus- en tramlijnen van de MIVB.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Uber , bolt , protest , straattaxichauffeurs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.