Kinderen groeien als kool, maar om de haverklap nieuwe kleren kopen is prijzig voor ouders en weinig ecologisch. Het tweedehandsplatform voor kinderkledij Demain Sélection wil daar verandering in brengen en opent na het online succes nu ook een fysieke winkel in de Louizalaan.
Tweedehands voor kinderen: Demain Sélection opent winkel in Louizalaan
“Toen ik mama werd, nam ik me voor om enkel tweedehandskledij te kopen, maar in de praktijk bleek dat moeilijk”, zegt medeoprichtster Philippine Francois. “Uren scrollen en onderhandelen op tweedehandssites: daar kroop veel tijd in. Zo groeide het idee van een platform dat lokaal opereert en waar je in één klap je volledige kroost kan aankleden en tegelijk je oude stukken kan binnenbrengen.”
In mei vorig jaar werd Demain Sélection opgericht en groeiden Francois, een voormalige auditor, en haar mede-oprichter Florence de Clercq, die eerder werkte in marketing en rekrutering, in één klap uit tot onderneemsters. “Het idee sloeg aan”, klinkt het. “De mode-industrie is één van de meest vervuilende sectoren ter wereld en dat probleem is extra nijpend voor kinderkledij: gemiddeld verandert een baby tijdens het eerste levensjaar maar liefst zes keer van garderobe. Daarbij komt ook de financiële druk op jonge gezinnen, die hun kroost om de haverklap in het nieuw moeten steken.”
Demain Sélection biedt een alternatief met goedkopere tweedehandskleding die voornamelijk wordt binnengebracht door individuele verkopers. Ouders die stukken binnenbrengen krijgen dan ieder kwartaal een percentage van de verkochte items.
Intussen biedt Demain Sélection meer dan 12.000 kledingstukken aan voor kinderen van 0 tot 14 jaar en daar komen er dagelijks zo’n 100 bij. Het gaat om kleren van grote ketens als Zara, maar ook kleinere merken als Bellerose en Petit Bateau ligen in de rekken met tot wel 70 procent korting.
Ambitie
De verkoop van Demain Sélection is sinds vorig jaar verdrievoudigd en het team bestaat nu uit zeven fulltime medewerkers waar er volgend jaar nog drie moeten bijkomen. 50 procent van de verkoop gebeurde al fysiek bij Yuman Village in Sint-Gillis, waar Demain Sélection een shop-in-shop had, maar een eigen locatie was nodig vertelt de Clerq. “Tweedehands is iets dat mensen willen zien. Het is gewoon makkelijker fysiek te verkopen dan online.”
Na de opening van hun eerste winkel is de ambitite van de Clerq en Francois niet gaan liggen. “De tweedehandssector is er een van dunne marges en de kosten om kledij te verwerken zijn hoog: je moet de stukken selecteren, strijken, fotograferen en online zetten”, vertelt de Clerq. “We kunnen dus enkel slagen bij voldoende schaalgrootte. Ons aanbod van 12.000 stuks moet zeker nog aangroeien tot 30.000 kledingstukken.”
Ook zijn er al plannen om in de tweede helft van 2025 een tweede winkel te openen, een reparatiewerkplaats te beginnen en pop-ups in te richten in andere Belgische steden.
Lees meer over: Brussel-Stad , Elsene , Samenleving , Demain Sélection , kinderkledij