Vier dagen voor de verkiezingen keurt de politieke meerderheid van Sint-Agatha-Berchem een motie goed om Brussels Airport als ‘stadsluchthaven’ te reorganiseren. Een slordige motie, zeggen oppositie én burgemeester.
Sint-Agatha-Berchem wil minder hinder van Brussels Airport
De motie, ingediend door raadslid Mélanie Van Hoef (Ecolo-Groen) is gericht aan de federale en Brusselse regering. De motie gaat over de aan te passen vliegroutes, om zo de (geluids)overlast terug te dringen, en het reorganiseren van de nachtvluchttijden. Ook het strikt naleven van de windnormen en het oostwaarts verplaatsen van startbaan 25L worden vernoemd.
Verder wordt gevraagd om een overkoepelende nationale luchthavenstrategie te ontwikkelen en om de activiteiten op Brussels Airport over verschillende luchthavens in het land – Van Hoef bedoelt Luik en Charleroi – te verspreiden.
Volgens oppositieraadslid Thomas Villa (N-VA) is de snelle goedkeuring net voor de verkiezingen - en dan nog door de meerderheid alleen - niet gepast. Hij wees ook op de tewerkstelling van inwoners uit de gemeente op Brussels Airport, en werd daarin bijgestaan door Open MR-raadslid Vincent Riga en advocaat Vincent Lurquin (Défi). Zij vrezen minder tewerkstelling als men de activiteiten verspreid over verschillende luchthavens, zoals de motie voorstelt. "Van de 3.617 werknemers uit Brussel die nu op de luchthaven werken, zijn er 89 Berchemnaren," haalt Villa uit het Trendrapport van directe tewerkstelling op de luchthaven, dat het HIVA (KU Leuven) in 2019 opstelde.
Een en ander maakte duidelijk dat de motie, te snel en weinig constructief is goedgekeurd. Dat vond niet alleen de oppositie, ook de burgemeester moest dat toegeven.
Beleidsrapporten
Lees meer over: Brussel , Sint-Agatha-Berchem , actua , Mobiliteit , Beleidsrapporten
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.