Minister-president Rudi Vervoort (PS) wil dat Uber-chauffeurs aan dezelfde strenge selectievoorwaarden voldoen als de reguliere taxichauffeurs. Hij zal in januari hierover een regeringsbesluit nemen. Zo zullen ze op gesprek moeten bij de arbeidspsycholoog. Wie ooit veroordeeld is voor seksuele agressie zal het moeilijk krijgen om nog voor Uber te werken.
Dat zei Vervoort in het parlement. Parlementslid Leila Agic (PS) had een vraag gesteld over de seksuele agressie in de taxisector.
Uber bracht zopas zelf een rapport uit waaruit bleek dat er jaarlijks meer dan tweehonderd passagiers verkracht worden door Uber-chauffeurs. Dat is gerekend zonder andere vormen van seksuele aanranding. In totaal heeft Uber zesduizend gevallen genoteerd van grensoverschrijdend gedrag.
Zo'n vaart loopt het niet in Brussel. Er zijn ongeveer vierhonderd klachten per jaar over taxichauffeurs. Zo bleek uit het antwoord van minister-president Rudi Vervoort, bevoegd voor de Brusselse taxisector. In 2019 was er geen enkele voor seksuele agressie. Wel twee voor seksistisch gedrag. Het Gewest vermoedt dat dit een onderschatting is van het fenomeen. Er was bovendien recent ophef over de verkrachting van een ULB-studente door een valse collecto-chauffeur.
Vervoort vindt het onaanvaardbaar dat het Gewest geen enkele grip heeft op de aanwerving en selectie van de Uber-chauffeurs. “In tegenstelling tot het beroep van taxichauffeur, is de toegang tot het beroep van VVB-chauffeur (verhuur van voertuigen met bestuurders, nvdr) op geen enkele wijze gereglementeerd,” zei Vervoort. “Daardoor heeft mijn administratie geen enkele controle op de aanwerving, de opleiding en de eventuele schorsing van VVB-chauffeurs.” Het Gewest heeft ook geen inzage in het gerechtelijk verleden van de Uber-chauffeurs.
Vervoort wijst erop dat de reguliere taxi-chauffeurs wel grondig gecontroleerd worden.
Hij kondigt, voor januari, een regeringsbesluit aan dat hier verandering in moet brengen. Uber-chauffers zullen verplicht worden een strenge cursus te volgen die onder meer een gesprek omvat met een arbeidspsycholoog in het kader van de selectieprocedure. "Dat moet de gevaarlijkste profielen van kandidaat-chauffeurs uitsluiten,” aldus nog Vervoort. Hij wil tot slot ook een tuchtraad voor de taxisector, samengesteld uit magistraten, die kan ingrijpen bij seksuele agressie door taxichauffeurs.
De Brusselse regering worstelt al langer met de controle over fenomenen als Uber. Een eengemaakt taxiwet voor gewone taxichauffeurs en VVB-chauffeurs is er nooit gekomen, tot groot ongenoegen van de taxisector. Uber-Pop verdween wel, maar Uber-X kon gewoon blijven bestaan.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.