Tussen 2015 en 2024 is het aantal camera's in de Brusselse metrostations met meer dan 60 procent toegenomen, van 2.478 naar 3.976. Ook alle voertuigen van de MIVB zijn intussen uitgerust met beveiligingscamera's.

©
Philip Reynaers / Photo News
| Camerabewaking in de Brusselse metro (archief).
1.500 extra bewakingscamera's op MIVB-net in tien jaar tijd
Ook in tunnels en ondergrondse ruimtes die niet toegankelijk zijn voor het publiek, zijn camera's bijgeplaatst. Dat maakte minister-president Rudi Vervoort (PS) vrijdag bekend. Dat deed hij tijdens een uitgebreid debat in het Brussels parlement over veiligheid en drugsgerelateerd geweld.
Hoewel de schietpartijen van vorige week niet in de metro plaatsvonden, zijn ook de veiligheidsmaatregelen op het MIVB-netwerk vandaag opnieuw ter sprake gekomen in het parlement. De daders van de schietpartij op 5 februari aan het metrostation Clemenceau konden namelijk nadien ontkomen via het metronetwerk.
Naast de 5.370 camera's in stations, tunnels en technische ruimtes heeft de MIVB ook al haar voertuigen uitgerust met boordcamera's. De beelden van de MIVB-camera's zijn rechtstreeks beschikbaar voor de veiligheidsdispatching van de vervoersmaatschappij en worden ook in realtime gedeeld met de spoorwegpolitie.
Bij de schietpartij van 5 februari aan Clemenceau hadden de ordediensten rechtstreekse toegang tot de beelden. Ook het Gewestelijke Crisiscentrum heeft rechtstreeks toegang tot de beelden, net als de politiezones via het gewestelijke videoplatform van safe.brussels. Ze kunnen ook worden opgevorderd in het kader van politieonderzoeken.
8 miljoen euro
Daarnaast kregen de parlementsleden ook nog info over de kostprijs van het cameranetwerk. Het Brussels Gewest voorziet een jaarlijks budget van 8 miljoen euro om het aantal camera's te verhogen of om ze aan het einde van hun levensduur te vervangen. Hierdoor kan de MIVB binnen vijf jaar alle stations uitrusten met digitale camera's met 'high definition', momenteel zijn die er al in 60 procent van de stations.
Daarnaast neemt de MIVB ook andere maatregelen om het risico op indringers of bezetting van ondergrondse ruimtes te verlagen. Het gaat hierbij om veiligheidsbarrières en alarmsystemen. Momenteel test de Brusselse vervoersmaatschappij in het station Hallepoort een nieuw systeem om de toegang tot de tunnel te beveiligen, zowel via de technische perrons als via de sporen.
In de toekomst moeten nieuwe perronwanden voorzien voor de stations van de automatische metrolijn 3 voor een extra veiligheidsbarrière zorgen tegen indringers die niet-publieke ruimtes in de metro willen betreden.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , bewakingscamera's , MIVB , metro , onveiligheidsgevoel , metrostation Clemenceau , Elke Van den Brandt , Rudi Vervoort