Wie in Brussel werkt en een bedrijfswagen heeft, krijgt daarbovenop ook zijn treinabonnement terugbetaald of een fiets cadeau. De Brusselse regering wil met die maatregel het fileleed in de hoofdstad aanpakken, schrijft de krant De Morgen vrijdag.
Wie in Brussel bedrijfswagen heeft, krijgt ook treinabonnement
Bedrijven zullen verplicht worden om een werknemer met een salariswagen ook nog eens een abonnement voor het openbaar vervoer of een bedrijfsfiets aan te bieden. Daarnaast zou de werknemer sowieso recht hebben op een abonnement op fietsverhuurdienst Villo.
Salariswagens worden zo duurder voor de werkgever, waardoor die twee keer nadenkt alvorens er een toe te kennen. Omgekeerd krijgt de werknemer alternatieven aangeboden om naar zijn werk te komen. Leefmilieuminister Céline Fremault (CDH) nam het initiatief en kreeg daarbij de steun van haar collega van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
De maatregel zou ingaan vanaf 2018 en is voor iedereen die in Brussel werkt van toepassing. Bedrijven met minder dan honderd werknemers of minder dan tien auto's in het wagenpark ontsnappen aan de regeling. Minstens 38.000 mensen met een salariswagen voldoen aan de voorwaarden.
Werkgevers hebben alleen extra kosten als ze een bedrijfswagen willen aanbieden, benadrukt Smet op vrijdag in de plenaire vergadering. "Als werkgevers de keuze voor een trein- of fietsabonnement voorleggen, kost dat ze niets. Pas als ze een bedrijfswagen willen aanbieden, lopen ze in de kosten. Maar grote bedrijven kunnen dat perfect dragen."
Bedrijfsvervoerplan
Het plan kadert binnen het bedrijfsvervoerplan (BVP), dat het Brussels bedrijfsverkeer moet verduurzamen. Het is slechts één van de maatregelen die autoverkeer naar de hoofdstad moet ontmoedigen, legt Smet uit. Het voorstel vervangt het mobiliteitsbudget waar de federale regering op broedt dus niet. "Het is nog niet duidelijk wat federaal uit de bus komt, maar we kunnen onze plannen daar verder op afstemmen," zegt Smet. "Het gewest kan bedrijfswagens niet afschaffen, want dat is een federale bevoegdheid. Wel kunnen we complementaire maatregelen voorstellen. Dit is daar één van."
Ook herinnert Fremault eraan dat de verplichtende maatregelen voor bedrijven binnen het bedrijfsvervoerplan niet nieuw zijn. "In 2015 is er een rondvraag gestart bij 600 ondernemingen die aan de verplichte BVP onderworpen zijn. Een werkgroep heeft verschillende ondernemingen samengebracht om de voor- en nadelen te evalueren. Leefmilieu Brussel heeft toen een nieuw besluit voorgesteld dat aan de verwachtingen van de ondernemingen voldoet. Dat besluit is door de regering goedgekeurd en werd aan de verschillende raadgevende instanties en aan de Raad van State voorgelegd. Later deze maand leggen we het besluit voor ter definitieve goedkeuring."
Lees meer over: actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.