Een grote werf die voor overlast zorgt en niet aflatende sirenes van politie en brandweer. 'De Vrijheidswijk wordt langzaamaan onleefbaar', zeggen de buurtbewoners. Een incident met een brandkraan op een bouwwerf afgelopen weekend noodzaakte zelfs een spoedinterventie van Vivaqua.
Wijk rond Madou kreunt onder overlast
"Vroeger was deze wijk een eiland van rust in de vijfhoek voor de meer dan 1.600 mensen die hier wonen", zegt buurtbewoner en lid van het wijkcomité, Mark De Meyer. "Nu is het langzaamaan een catastrofe aan het worden." In een persbericht klagen de buurtbewoners drie grote problemen aan in de wijk: sirenes, werfoverlast en de vrees voor een mobiliteitsknoop.
Sirenes
"Zowel de brandweer als de politie zijn neergestreken in onze wijk", zegt Mark, "sindsdien is het hier een niet aflatende stroom van sirenes. De rust is helemaal zoek." De brandweer heeft sinds kort een kazerne aan de Congreskolom en de federale gerechtelijke politie heeft zijn intrek genomen in de Koningsstraat. Vooral sinds de aanslagen van 22 maart is het aantal sirenes fors toegenomen volgens Mark.
Werfoverlast
Bouwbedrijven Ghelamco en De Meuter zijn begonnen met de afbraak van het oude Selor-gebouw van de overheid met ingang aan de Bischoffsheimlaan in de buurt. Die afbraak zorgt volgens de buurtbewoners voor heel wat hinder, vooral in de vorm van stofontwikkeling volgens Mark. "Ik durf mijn slaapkamerraam niet meer openzetten. Als ik dat wel doe heb geen zwarte slaapkamerkast meer, maar een witte."
De werf zorgde recent ook voor een noodinterventie van Vivaqua. Op zaterdagochtend 20 mei stortte een betonblok neer op brandkraan. Dat veroorzaakte een groot waterlek en een grondverzakking. Volgens de buurtbewoners houden Ghelamco en De Meuter ook onvoldoende rekening met voorbijgangers. "Ze durven hier de hele straat in beslag nemen en 's middags vinden ze het zelfs niet nodig om hun machines af te zetten voor de lunch", vertelt Mark. De geluidsoverlast in de buurt is dan ook niet te onderschatten.
Mobiliteitsknoop
Daarnaast vrezen de buurtbewoners ook een toekomstige mobiliteitsknoop wanneer het Madouplein gedeeltelijk autovrij wordt én de voetgangerszone in het centrum op volle kracht zal draaien. "De overlast is nu al niet te onderschatten", zegt Mark, "het aantal auto's dat nu via de Congresstraat door de wijk passeert is nu al fors toegenomen."
Eisen
De buurtbewoners hebben zich dan ook verenigd in een wijkcomité en eisen van de toezichthoudende overheden en de betrokken bouwbedrijven dat de werf in hun buurt onmiddellijk wordt stilgelegd. Ze verwachten ook een striktere opvolging van de werken en de zekerheid dat voetgangers en fietsers altijd een zekere doorgang hebben. Brussels schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène laat hen alvast weten de controledienst ter plaatste te zullen sturen.
Lees meer over: actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.