Comeos, de sectorvereniging van de grote winkelketens, gaat een ombudsdienst oprichten. Die moet bemiddelen als een klant niet tevreden is over een product dat hij bij een winkelketen heeft gekocht en de winkelketen hem in zijn ogen onvoldoende tegemoetkomt. Op 1 januari moet de ombudsdienst van start gaan, schrijft De Tijd zaterdag.
Winkelketens richten ombudsdienst op
"De klanten kunnen de dienst helemaal gratis raadplegen", zegt Dominique Michel, de voorzitter van Comeos. "Het zijn de winkelketens die de dienst financieren. Ze zullen naargelang van hun grootte een soort abonnementsgeld betalen. Met dat geld kunnen we onafhankelijke advocaten inhuren die kunnen bemiddelen als er een conflict is tussen een klant en een winkelketen."
De werkingsmiddelen van de ombudsdienst bedragen enkele honderdduizenden euro's. Niet alle winkelketens die lid zijn van Comeos doen mee met de dienst. "Maar we maken ons sterk dat we begin volgend jaar met minstens 20 grote ketens kunnen beginnen. Ik merk veel interesse en we verwachten dat naargelang het project vordert, meer ketens zich aansluiten", zegt Michel.
Volgens Michel geven de winkelketens die meedoen met het project een goed signaal aan hun klanten. De ombudsdienst moet ertoe leiden dat de tevredenheid van de klanten toeneemt. Wie gebruik wil maken van de dienst, kan vanaf volgend jaar terecht op een website. Op die site zal ook informatie te vinden zijn over welke rechten een klant heeft als hij iets koopt.
Lees meer over: actua
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.