Batibouw 2012 laat zich inspireren door de kookhype

Jean-Marie Binst
29/02/2012
Batibouw, de grot van Ali Baba voor de bouwmarkt, probeert inventief in te spelen op de voelbare crisis. De kookboeken die als warme broodjes verkopen en kookprogramma’s op alle tv-zenders (inclusief het nieuwe Njam!) maken dat hobbykoks en keukenprinsessen opnieuw geld uitgeven aan hun keuken. Dat hoopt Batibouw te verzilveren.

Iedereen slaat aan het koken, of ligt op z'n minst te watertanden in de loungestoel bij zoveel lekkers op de buis en in de boeken. Het gevolg daarvan is dat een nieuwe comfortkeuken en alle toebehoren op ieders verlang- en kooplijstje komen te staan. Dat inspireerde Batibouw om het thema Keuken naast 'evidentere' thema's als Energie en Back to basics als lokker in de vitrine te plaatsen.

Fisa-directeur Geert Maes, die Batibouw organiseert, windt er geen doekjes om: "Koken is hot. Zowel de inrichting als de toestellen moeten vandaag aan almaar hogere eisen voldoen. Alles wordt semiprofessio­neel."

Ja, de beurs ziet wel brood in de kookhype. Want de crisismaatregelen van de regering zullen de bouwmarkt raken. Er is de afschaffing van energiepremies (voor zonnepanelen en andere), de btw-aanpassing op de eerste schijf van 50.000 euro, de beperking van de aftrekbaarheid van hypothecaire leningen (vanaf 2014), en meer. "Waar blijven de alternatieven die de bouwsector ten goede komen?" vraagt Maes zich af. "Het blijft wachten op stimulerende initiatieven van de overheid. Alhoewel, het is niet de eerste Batibouw in crisistijd! Wel zullen de exposanten op Batibouw forse kortingen moeten geven, tot dertig procent, om tegemoet te komen aan de dalende inkomsten van de burger."

Een sterke boodschap van Batibouw, dat duizend exposanten telt, waarvan twaalf procent uit het buitenland en tien procent nieuwe standhouders. Alles samen goed voor honderdduizend vierkante meter aan stands.

Nostalgische luxe
Met z'n allen investeren in de keuken is dus de boodschap. Laten we even een kijkje nemen welke toestellen dezer dagen goed in de markt liggen bij de (hobby)kok.

De kleinhandel Home of Cooking, die in Brussel (Leopoldstraat, achter de Munt) en Antwerpen een meertalige bediening voert, heeft tal van apparaten in huis waarvan de fabrikanten een expositiestand op Batibouw hebben. Niets dan good stuff, zeg maar.

"De handgemaakte koperen kookpotten en pannen van het Franse luxemerk Mauviel blijven het doen," stelt gerant Mike Vandevoorde. Een stukje nostalgie naar 'grootmoeders' authentieke kookstijl. Nog zo'n evergreen is de achthoekige koffiepot van het Italiaanse merk Bialetti, die nu in maten van één kopje tot twaalf koppen beschikbaar is. Het is het best verkopende product van de zaak.
Wat verder vinden we een rek vol keukenrobots en blenders, van verschillende, bepaald niet goedkope merken. De KitchenAid, die al in vele kleuren bestaat, lanceert nu een turkooizen metallic versie en blijft een icoon op het keukeneiland - een design-hebbeding dat tegelijk efficiënt en duurzaam is. Al geeft een verkoper in de zaak toe het zelf niet in huis te hebben wegens te duur en niet vaak genoeg te gebruiken in zijn eenvoudige kookgedrag. Voor de actieve keukenprins(es), dus.

Nieuw is ook de Slow Juicer, een vruchtenpers van het merk Hurom, dat in plaats van het vruchtvlees agressief te centrifugeren heel rustig je sapje perst, wat de smaak en saptextuur ten goede zou komen. Nog wat slenteren tussen de kookapparaten brengt ons bij het nieuwe fornuismodel van Lacanche, een grote oven met gasplaten (aardgas, butaan en propaan) met branders in messing voor professionele prestaties. Lokt veel nieuwsgierigen, weet de gerant. Op Batibouw houdt het merk een wedstrijd, waarmee je een toestel kunt winnen (wel eerst even in de winkel passeren om een code te noteren).

Uiteraard slaat ook het kleinere keukengerei aan, zoals de pepermolens van het merk Peugeot, dat ook een nieuwe kleur lanceert: sneeuwwit. Of de siliconen bakvormen van SiliKoMart, die dermate goed verkopen dat Home of Cooking speciaal voor de toeristen zelfs een chocoladevormpje liet ontwerpen met Manneken Pis. En er zijn ook nieuwe snijplanken voor vlees, vis en groenten (van Epicurean), die in de vaatwasser kunnen en uit een antibacteriële materie zijn gemaakt.

Dat de media het kookgedrag beïnvloeden, en bijgevolg ook de verkoopmarkt en dus ook Batibouw, kan Mike Vandevoorde beamen. "De hype rond de Mille Croquette-toestellen die met Nieuwjaar de deur uit vlogen, bleek een reactie op de presentatie van het toestel in Dagelijkse kost van Jeroen Meus, en op advertenties in Télé Moustique en Victoire, een bijlage bij Le Soir. De klanten kwamen met uitgescheurde krantenpagina's bij ons zo'n ding kopen."

--------------------------
Batibouw, van 1 tot en met 11 maart in Brussels Expo op de Heizel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni