De campagne wordt niet alleen met affiches uitgevochten. Ook online bestookt men de kiezer met posts. Welke thema’s schuiven de Vlaams-Brusselse politieke partijen op sociale media naar voor? Waarmee scoren ze, en welke partij harkt het meeste likes bijeen? Een overzicht.
Hoe scoren Brusselse partijen op sociale media?
Een dikke twee weken voor de verkiezingen is de campagne nog steeds niet losgebarsten. Grote stukken etalage zijn nog affichevrij, en op de markt is het ongestoord inkopen doen. Wie echter Facebook, Instagram of Twitter opent, kan niet om de politieke propaganda heen. Maar welke partij slaagt erin gebruikers te verleiden tot een like en - wie weet - een stem op 26 mei?
Voor een vergelijking baseerden we ons in eerste instantie op Facebook, toch nog steeds het populairste sociaal medium voor politiek. Naast het aantal volgers gingen we na hoeveel likes men gemiddeld haalt, wat de thema's zijn en wat de populairste bijdrage is. Dit telkens gebaseerd op de laatste tien posts gezien op 8 mei om 11.00 uur. Dit zijn de resultaten.
Meteen valt het grote verschil in behaalde aantal likes op, waarbij Vlaams Belang er met kop en schouders boven uit steekt. "Wij zetten al lang zwaar in op sociale media", zegt Bob De Brabandere, voorzitter van Vlaams Belang Brussel. "Wij reageren daarbij onmiddellijk op de actualiteit, en roepen mensen op om onze boodschappen te delen. Wat ze ook doen."
Die actualiteit hoeft zelfs niet altijd Brussels te zijn: drie van de tien laatste berichten gingen over de vermoorde Julie Van Espen. "Ook Brusselaars liggen wakker van hetgeen in Antwerpen gebeurd is", verklaart De Brabandere.
De N-VA pikt ook in op de actualiteit, maar blijft wel binnen de Gewestgrenzen. Daar staan de relletjes aan de school in Schaarbeek, de voedselbedeling in Brussel Noord en het institutioneel kluwen genaamd Brussel, centraal.
Vaag
Open VLD, CD&V en Groen doen dat veel minder. Zij gebruiken hun Brusselse Facebookpagina meer om de kandidaten en programmapunten in de kijker te zetten. Met significant minder likes tot gevolg. Bij CD&V blijven die voorstellen vaak vaag (‘Gezond, veilig en net Brussel’, ‘Diversiteit doet Brussel bloeien’). One.brussels is concreter (‘Één afvalpunt in elke straat’) en stelt voor elk probleem de eenmaking van Brussel als oplossing voor.
Onderwijs is dé prioriteit voor Open VLD. Maar liefst zeven van de tien posts bevatten de woorden 'onderwijs' of 'school', al verwijst men ook hier voor concrete voorstellen naar het partijprogramma. Groen zet dan weer de verdiensten van de lokaal verkozenen in de schijnwerpers, voor hen het bewijs dat #groenwerkt.
Bij de PVDA ten slotte veel aandacht voor 1 mei, én veel posts in het Frans. Maar 2 van de 10 laatste posts bevatten Nederlands, terwijl de partij er prat op gaat tweetalig te zijn. Ook het Vlaams Belang post trouwens geregeld in het Frans: ze vormen de meest gelikete stukken.
Sponsoring
De aard of taal van het bericht verklaart echter niet alles. Er wordt ook betaald om posts op zoveel mogelijk muren te doen verschijnen. Zo is het topbericht van het Vlaams Belang (Marine Le Pen, 1.100 likes) gesponsord, net als het topbericht van N-VA (Francken en Van Achter, 153 likes).
Groen Brussel is nog maar net begonnen met het betalen voor berichten. "Sociale media zijn zeker belangrijk", zegt campagneleider Elke Van den Brandt. "Maar direct contact en luisteren naar de mensen heeft nog altijd het meest impact tijdens de verkiezingen. Daarom zetten we ook erg in op huisbezoeken." O toeval, een bericht daarover schopte het tot meest gelikete post van de week.
Dat Open VLD minder scoort op de gewestelijke pagina, heeft ook met sponsoring te maken. "We willen dat zeker niet té veel doen, we willen de kiezer niet overspoelen", zegt campagneleider Johan Basiliades. "Daarenboven is het bij de Open VLD de traditie dat de kandidaten hun eigen campagne voeren op hun eigen pagina's. Wij ondersteunen en hernemen die berichten dan op de pagina van het Gewest."
Eigen pagina's
Bij dat soort pagina's doen vooral die van de regeringsleden het goed: Pascal Smet (one.brussels), Bianca Debaets (CD&V) of Sven Gatz (Open VLD) halen vaak meer likes halen dan de Brusselse partijpagina’s. Op hun accounts wordt – uiteraard – vooral ingezoomd op de concrete verwezenlijkingen. Ook Instagram wordt daarvoor gretig gebruikt, en heeft intussen Twitter allang ingehaald qua bereik.
Of veel likes uiteindelijk ook tot veel stemmen leiden, zullen we op 26 mei te weten komen. In afwachting geven we nog de grappigste campagnefoto’s, slogans en filmpjes mee. Heb je zelf iets gezien? Meld het dan aan redactie@bruzz.be.
Lees meer over: Brussel , Brussel Kiest 2019: Brussels parlement , Brussel Kiest 2019: Vlaams Parlement , Sociale media , campagne
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.