Overmorgen begint de politieke sperperiode en dat betekent dat partijen niet meer mogen uitgeven wat ze willen. De hele kiescampagne mag maximaal 59 miljoen euro kosten.
Kiescampagne mag 59 miljoen euro kosten
Vier maanden voor de verkiezingen van 26 mei wordt de campagne aan banden gelegd. De partijen moeten opletten wat ze op de kiezer loslaten - zo zijn gratis gadgets en radiospotjes uit den boze - en ook het prijskaartje is gelimiteerd. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.
Tot 59 miljoen euro, becijferde onderzoekscentrum VIVES aan de KU Leuven. N-VA kan de duurste campagne voeren, tot 6,6 miljoen euro. CD&V mag 5,2 miljoen euro opmaken en PVDA/PTB staat op de derde plaats met een budget van goed 5 miljoen euro.
De maximumfactuur is verschillend voor elke partij, omdat het bedrag wordt bepaald door het aantal parlementsleden en de grootte van de kieskring. Partijen zijn niet verplicht het volledige bedrag op te souperen; bij de vorige verkiezingen in 2014 spendeerden ze samen iets meer dan de helft van het toegestane bedrag.
Lees meer over: Brussel , Brussel Kiest 2019 , verkiezingen mei , sperperiode , partijpolitiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.