Het huidige mobiliteitsplan voor het centrum gaat op de schop en er komt een lussenplan. Dat staat in het beleidsakkoord, dat de nieuwe meerderheid van de Stad Brussel deze donderdag voorstelde. Ook in andere wijken moet de autodruk omlaag.
Centrum krijgt lussenplan
Over de mobiliteit in het centrum vloeide ondertussen al erg veel inkt. Het huidige mobiliteitsplan functioneert met een bestemmingslus rond de Vijfhoek. Die situatie leidde volgens de groenen tot te veel autodruk in de omliggende wijken. Ze stelden als oppositiepartij al een lussenplan voor.
De nieuwe meerderheid wil daar nu ook werk van maken. Het nieuwe mobiliteitsplan in wording moet het transitverkeer nog meer dan vandaag uit het centrum weren. Via lussen moeten auto’s automatisch terug naar de rand van het centrum gevoerd worden.
Het meerderheidsakkoord vermeldt het wel niet letterlijk, maar de huidige bestemmingslus lijkt daarmee ten dode opgeschreven.
De uitwerking van het plan wordt vooral een taak voor de nieuwe mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen). Het plan raakt ook aan de bevoegdheden van Ans Persoons (Change.Brussels), die onder meer Stedenbouw onder haar hoede krijgt.
Hoe het plan er precies zal uitzien is nog lang niet bekend. “We gaan niet overhaast te werk, maar zullen iedereen betrekken bij de totstandkoming”, zei eerste schepen Benoît Hellings (Ecolo) tijdens de persconferentie.
Ook in andere wijken wil de nieuwe meerderheid de autodruk omlaag halen, opnieuw via lussenplannen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Brussel Kiest 2018 , Mobiliteit , lussenplan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.